2 årig skäggagam som fortfarande inte är fullvuxen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
sommarkatt:

Hejsan!

Jag har en skäggagam på ca 2 år som heter Scylla. Hon är införskaffad ifrån en zoobutik i min hemstad, som inte alls tog hand om henne som de skulle. När hon kom till mig var hon ca ett halvår, men lika liten som en precis leveransklar unge. Hon hade kalkbrist, inget UV och inte nog mkt värme.

Idag är hon 2 år gammal, men är fortfarande bara ca 30 cm (har inte mätt henne på länge, så det är en uppskattning, är inte hemma när jag skriver detta). Hon äter bra, ömsar bra, bajsar bra. Är jättesocial och jättetrevlig, men har fortfarande problem med kalkbristen (viker inte tillbaka tårna osv). Jag kalkar all mat hon får, men det verkar inte hjälpa. Och dessutom är hon så liten så på djuraffären sa de att hon kanske är en dvärgskäggagam?

 

Jag vore verkligen jättetacksam för lite tips och goda råd. Detta är min första reptil, så jag är osäker som tusan på vad som kan vara fel och vad jag kan göra åt det. Jag lägger med ett par bilder på henne, både från när hon var liten och "nyanländ" och lite nyare, så får ni säga precis vad ni tycker, jag tar inte illa upp, om det skulle vara så! Jag är bara orolig för min lilla drake... Jag tycker verkligen inte att hon har växt tillräckligt mkt på 1 ½ år. Vet att det är svårt att se på bild, men vad tycker ni?

 


429
254
JACLAR123:

Hej!

På bilderna så ser det ut som en skäggagam, för att den har taggar och det har inte en dvärg skäggagam.

Lycka till!


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Vad menar du med taggar? Det har väl en dvärgskäggagam också?


51
8
Rochkan:

Om hon hade en sån uppväxt med kalkbrist, ingen UV och dålig värme så kan det sätta sig på längden, då den inte kan bearbeta maten rätt så kan den ju inte ta från något för att växa.

Men jag måste fråga, vad är det för djurbutik som inte ger sin skäggis uv,kalk eller värme? och inte ens vet om det är en pogona vitticeps eller pogona henrylawsoni?


229
124
CJBReptiles:

Det finns många djurbutiker som inte tillgodoser djurens behov. Jag köpte tillbehör på en av de största reptilbutikerna här i Sverige för några veckor sedan som var full i kvalster. Så alla butiker är inte världens bästa.


429
254
JACLAR123:

Dvärgskäggagamen är slättare på ryggen en skäggagamen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild