Värmeslag pytonorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Hej. Någon som vet vad pytonormar får för symptom om det blir för varmt i terrariet? Tycker några av mina ormar verkar extra slöa (kan vara jag som inbillar mig) men har haft nån grad varmare i terrarierummet sista dagarna jämfört med normalt.

Jag tycker mig se att även tungorna rör sig något saktare på vissa större pytonormar, ska jag vara orolig?

Mvh Jonas Gavlen


28
12
Jonte:

Hej Jonas, oftast så blir ju ormar mer aktiva om det är varmt (antagligen för att hitta ett svalare ställe) och mindre aktiva när det är svalare. Jag tror inte du behöver vara orolig när det gäller nån grad:) hoppas det finns någon mer kunnig på den här fronten som kan ge dej bättre svar.

mvh j


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jo det vet jag men måste ju finnas en övre gräns för temperaturer och går det över den borde ormarna inte bli mer aktiva utan istället ta skada gissar jag, men vi avvaktar lite svar så får vi se :)

Jag brukar inte ha problem i terrarierna sommartid, endast några dagar nu det varit lite väl varmt i mitt ormrum.

Vilken veterinär kan man vända sig till då det gäller pytonormar? Gärna kontaktuppgifter om någon har det..


28
12
Jonte:

Jo jag tänkte med på det att när de överstiger en viss temp kanske de ger annat resultat en mer aktiv:)

ddr:

Det är därför man har en AC i ormrummet ;-)
Ställ in en stor badbalja.. Då brukar man få en fingervisning.


1662
779
fluffis:

Vilken jäkla värme det är och själv får jag snart värmeslag men ormarna trivs bättre än jag :) "Symptomet" för mina snokar när de blir för varma är att de badar. Jag vet inte om det är samma för pytonormar.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Stora badbaljor finns redan i samtliga pytonterrarium och ingen badar mer än vanligt, speciellt svårt att se på mitt blodpyton par då dom ofta ligger i blöt oavsett årstid & temp i terrariet :)

Stängde av några värmekablar tidigare idag, får väl avvakta ett tag och hålla koll på dom jag tycker ser lite medtagna ut :)

Fler "symptom" tips mottages gärna!

Tack för dom som redan kommit in..


19
0
Ingo:

Vad har du för temperatur till att börja med?


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Dagtid nu har tempen krypit upp i 36-37 på varma sidan och runt 31-32 på "kalla" sidan.. Det är en höjning på ca.2grader från vanliga fall. Blev något bättre när jag stängde av ett par värmekällor och satt in en roterande fläkt för att få luften i rörelse.

 


733
295
markusbabs:

Jag tror det är värt att testa att sänka värmen då jag tycker att det låter lite varmt med 30+ på svala sidan  :)

 

Jag försöker alltid ha en svalare sida på ca 26-27 grader åt mina ormar, Men det är Trädpytons :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild