Ett tips på bottenmaterial för substratätare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
14
SibiriskTiger:

Efter en ganska het diskussion i en annan tråd gällande bottenmaterialet plantation soil till Jemen kameleont kom vi fram till ett bra alternativ till substratätare där man kanske vill ha ett mer naturligt alternativ än tidningspapper eller hushållspapper!

Korkbark - ett billigt och säkert snyggt alternativ som finns i många olika storlekar och former. Dessa går ju även att såga eller bryta till den storlek man vill ha. Bara ett tips för er som kanske inte läst just den tråden och vill ha förslag på bottenmaterial som inte går att äta! :)


230
22
Nooon:

Min leo äter sand (och andra grejer) så jag har hittat ett alternativ.




Fasadplattor för inom- och utomhusbruk. Beställningsvara på Hornbach. ca 375 kr / kvm. Det finns bruna och vita. Det fanns inte bruna när jag köpte så jag har färgat mina med starkt ekologiskt te. De bleknar så jag får göra om det vartannat år. De är hållbara men porösa - vätska går in i dem. ...men de tål både kokning och att desinficeras i ugnen i 200grader (kanske jag till och med hade 300 grader sist) så då blir de ju rena igen. Jag använder dem bara i torr omgivning. och vet inte vilken inverkan de kanske har på vattenkvailteten i akvarier eller en fuktig miljö. Kanske ingen... och det vore ju roligt :)


1159
625
Temla:

Fasadplattor - vilken bra idé! Och vad snyggt det var! Det är nåt jag ska tänka på när jag ska tömma och städa terrariet nästa gång (om inte någon vet något negativt om dessa vill säga).

Tack för tipset!


65
13
Doberman:

Blir inte fasadplattor rätt hårt för djuren att gå på hela tiden?


230
22
Nooon:

Temla > Roligt att du tycker att det blev fint :) Jag är som sagt väldigt nöjd med att jag kom på det :) De har funkat bra i flera år... inte för att testningen är sådär värst intensiv - en enda liten leo...  jag vet inte om fler testat. Jag fick inspiration från amerikanerna - de har antingen hushållspapper eller "tiles"(någon sorts linoleum-plattor tror jag) eller "slates"(skifferplattor).

Doberman > Joo, det är hårt. Jag har faktiskt tänkt lite på det. ...men en leo i naturen lever bland sten och grus och klippor så det är nog OK... men de gräver i sandig jord också. Tyvärr kan ju min sandätare inte få ha sån´t. Nu är det inte bara sten i terrariet - där är ganska mycket trä... och under större träbitar, stenar och vatten- och växtskålar är det bara golvskyddspapper - inte särskilt mjukt men inte så hårt som sten. Lilla ödlan verkar inte tycka att det är obekvämt att gå eller ligga på. ...och ibland (när ingen är i närheten) föredrar hon en jämn sten.
...och hon lär aldrig få några problem med för långa klor. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild