Om sin ödla inte äter/mat vägrar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

66
1
Felix:

Haha ja :P det lär det ju göra (= 


66
14
curow:

Tänkte bara nämna att syrsor bits tämligen hårt och är rätt så duktiga på att kunna skada en reptil också...särskilt om syrsan är hungrig och törstig....


223
6
Susanne:

Trodde inte det var en myt då jag läst det på massor av "care sheets" skrivna av experter (veterinärer och uppfödare m.m.). Speciellt när det gäller skäggagamer för dom sover ju så hårt att dom inte reagerar om det kryper kryp på dem som biter. 


333
97
leolina:

Att syrsor kan ge sig på en ödla och ge den rejäla skador är INGEN myt det kan jag garantera och det råd som ges i denna tråden kan leda till förödande skador om man har otur. Var och en bedömer själv hur den vill göra men syrsor kan som sagt ge reptiler rejäla skador om det vill sig illa och det bör man vara medveten om.


43
2
Emmanfemman:

Detta låter enbart grymt. Aldrig att jag hade stängt in ett djur i en låda med motivet att de ska fatta att det ska äta.

 

Och den som rekomenderar detta från början borde ta sig en funderare på varför denne håller djur öht.


40
3
sandiz:

Jag har en kameleont och jag har varit med flera gånger att syrsorna har börjat bita på henne, så de är något som kan hända så man ska inte lämna ödlan själv med syrsor då ödlan sälan kan försvara sig när dom sitter på kroppen. Och ödlor brukar matvägra när de är ny milja nya rytiner, värme omgivin utan för terrariumet eller att den känner den har fått för mycket och "bantar" sig själv och tvångs mata något djur tycker jag är fel, man ska ta reda på vad de kan göra och dom flästa reptilerna klarar sig mycket längre en man tror utan mat bara dom har vatten.


121
95
Kega:

JA syrsor bits och kan skada djur, framförallt spindlar. Finns exempel där syrsor dödat en spindel som ligger för öms och inte kan försvara sig. Syrsor är ju allätare och tuggar på allt, även på fingrar! Testa ta en hunrig syrsa i näven så får ni se ;)

Finns ingen anledning att stänga in sitt djur i en låda med syrsor enligt mig.

 

 


150
13
Hillmans:

jag tror på att ödlor äter när de känner att de behöver de. vi har en tjocksvans gecko här hemma som inte åt när vi fick hem honom. han åt inte på åtta månader och vi trodde verkligen att han skulle stryka med. men så vaknade han en dag och bara bestämde sig för att det var dags att äta lite. nu är han fullt frisk och äter som han ska men tar sig några "bantnings" perioder i mellan åt ^^

 


7
0
baaaambi:

När ödlor matvägrar.. Det finns ju som sagt olika slags ödlor för va dom äter o inte. Jag har haft en som matvägrat. Jag la han i en burk, la i en syrsa åt gången o övervakade det väldigt noga, då dom kan bitas så in i helskotta på ödlorna. EN frisk ödla skakar slår bort den, men en som är sjuk gör d inte!

Sen har jag bara ögonfransgecko, de ger jag CGD o även där har jag haft d som matvägrat!

Där skall man göra CGD lite tjockare än vanligt o ta på en blöt tops o håla framför ödlan så den får lapa sig i d själv.Men man skall inte tvångsmata dom, de blir så mkt stress pga det!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild