Vad gör mina ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
3
KMR:
Hej,

Jag har två dvärgskäggagamer som har börjat att bete sig lite underligt.
Honan är ca 4 månader äldre än hanen dock mycket mindre. Kanske hälften så stor. Båda äter bra men hanen äter som en häst.
Nu till min fråga. Honan (den mindre) har börjat att lägga sig på hanen och åker snål skjuts. Hanen tycks inte uppskatta det jättemycket. Vad är på gång? Försöker honan att dominera hanen eller är det något annat?
Ödlorna brukar annars hänga i var sin sida i terrariet och inte bry sig så mycket om varandra. Jag har inte sett några tydliga konflikter eller liknande.


Medlem i SHF
4000
5021
Jonas_:
"Jag har inte sett några tydliga konflikter eller liknande." 

Det du beskriver är tydlig dominans. Detta kommer antagligen bli våldsammare ju äldre ödlorna blir, det brukar det bli med könsmogna ödlor :) vissa individer kan leva med varandra om terrariet är mycket stort. Annars brukar man rekommendera att hålla solitärt levande arter (ensamlevande) i sina egna terrarium. Det kan bli extremt jobbigt för honan att alltid vara påpassad och dräktig. Låt dom bo i egna terrarium och ska dom paras kan dom träffas under den tiden för att sedan leva ensamma resten av året. 

15
3
KMR:
Jonas_ skrev:
"Jag har inte sett några tydliga konflikter eller liknande." 

Det du beskriver är tydlig dominans. Detta kommer antagligen bli våldsammare ju äldre ödlorna blir, det brukar det bli med könsmogna ödlor :) vissa individer kan leva med varandra om terrariet är mycket stort. Annars brukar man rekommendera att hålla solitärt levande arter (ensamlevande) i sina egna terrarium. Det kan bli extremt jobbigt för honan att alltid vara påpassad och dräktig. Låt dom bo i egna terrarium och ska dom paras kan dom träffas under den tiden för att sedan leva ensamma resten av året. 


Ajdå, vad tråkigt. Då får vi se hur vi löser det...

Medlem i SHF
4000
5021
Jonas_:
KMR skrev:


Ajdå, vad tråkigt. Då får vi se hur vi löser det...


Ja håll dom under uppsyn närmaste veckorna/månaderna. Även om dom inte fysiskt bråkar så kan det ändras med åldern. Det bästa är som sagt att ha separata terrarium till dom :) 

Ska man ändå försöka ha dom tillsammans bör utrymmet vara långt över minimimåtten som ofta anges i skötselråd här och där. Och en bra idé är att skapa håligheter och gömställen som den oftast större hanen inte kommer in i eller liknande, hoppas det låter logiskt och enkelt :) att skapa flera solplatser där ödlorna inte fysiskt ser den andra kan också vara bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild