Tips om ny orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

218
47
asus:

förstår precis hehe. jo ska ner i söder nu om nån vecka och hälsa på en "gammal vän" som har en tiger hona på 4m så ska testa att handskas med den lite och känns det bra osv så ska jag fortsätta läsa på om dem :)

dock lite surt här inte finns något fakta blad om dem här på terrariedjur.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Kryllar av faktablad om tigerpyton på nätet, bara leta :) har sagt åt min vän som har avlar på tigerpytons att skriva ett faktablad men det går segt!

Att träffa en tiger innan man skaffar en är smart för att bilda sig en uppfattning i verkligheten, tänk på att alla ormar är individer och beter sig inte lika som sin terrariegranne ;)

Är det nåt speciellt du ville ha svar på om TP? Jag kan säkert hjälpa dig... Vad är det mer för arter än tiger du är intresserad av och skulle vilja ha?


218
47
asus:

är det sant att de har "starkare mat respons än andra ormar?

har kollat lite på ametist pyton och  på dvärgnätpyton. har du någon erfarenhet av någon av dem hur de är osv ?


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Nej det skulle jag inte säga att dom har, mer än andra pytonormar men däremot betydligt mer kraft i hugget än exempelvis kungsboa. Ametistpyton har jag haft och har, den avråder jag starkt ifrån! Där ska man ha flera års erfarenhet av större pytons då dom är riktigt griniga (dom allra flesta) och trädklättrare vilket gör dom svårare att handskas med, även en enorm räckvid i huggen, min hona på 3meter hugger lätt 150cm rakt ut.

Varken nät eller dvärgnät har jag erfarenhet av, men varit med vid några hanteringar av bekantas nätpytons och dom är extremt starka, bra mycket mer muskler i nät än en tigerpyton i samma viktklass.

Varför inte någon rutpyton? :) finns enormt många färvarianter och några lokaliteter blir uppmot 3meter, mycket trevliga terrariedjur! Morelia spilota mcdowelli och Morelia bredli är 2 exempel på dessa ormar.


69
56
Moong:

Jag har haft en knappt 3 meters dvärgnät(jampea) och dem är väldigt vackra men kan vara lite jobbiga att hantera. Dem är betydligt slankare än en tigerpyton och rör sig väldigt fort och kan väldigt lätt komma ur händerna om man inte är på sin vakt.

De är ju mindre och inte i samma viktklass som en tiger som är en mycket grövre orm. Det jag gillar med dem är att dem är alerta och rör sig i terrariet dock så tycker jag att dem är betydligt mer oförutsägbara än t.ex. en kungsboa. Iaf mitt examplar kunde skifta mycket i humöret från dag till dag även om den överlag var fullt hanterbar. Väldigt aggresivt matbeteende också vilket enligt mig är positivt. Men jag tvivlar på att dem hugger med samma kraft som en tiger i samma längd (Har ingen som helst erfarenhet av tigerpyton)


229
124
CJBReptiles:

Jag har diamant djungel jaguarer till salu så fort de ätit några gånger till. Har även en till kull som kläcks snart med jaguar het graniter om du är intresserad av rutpytons och vill börja med en juvenil. 

Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men om plånboken känns tjock så är kanske svarthuvudpyton är något för dig.

De blir runt 3 meter och otroligt vackra.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vart bor du asus? Finns du i gävleborg kan du boka tid och komma förbi hemma hos oss. Finns även stora tigerpytons m.m runt knuten hos grannen... underbart område vi bor i måste jag säga ;)


218
47
asus:

ametist uteslutet då^^

jo satt och läste lite om rutpyton men hittade nåt om att de ofta lider av wobble head eller nåt liknande hette de iaf... jo en dvärg nätis skulle kanske vart nåt dock inte direkt billiga hehe


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vart ligger din gräns ekonomiskt då? Kanske blir enklare att tipsa om arter som är möjliga att få tag i då.

Jag tänkte ge lite mer tips på pytonormar men jag avvaktar när jag såg att du tyckte dvärgnät var alldeles för dyr :)

Finns inte bara stora pytonormar utan boa-släktet har ju också ett par större arter, gul anaconda är ett exempel, någon ren lokalitetsboa kryper ofta över 3meters sträcket.

Och gissar att du inte bor i närheten av mig då jag inte fick något svar på min inbjudan.


733
295
markusbabs:

Blodpyton kanske?  Då kan Jonas_ ge dig massor med tips :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild