Svinmålla (och annat vildplockat) till dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
16
Tariques:
Jag sitter och funderar lite över den motsägande informationen jag hittar online angående specifikt dabbagamer och svinmålla.
Vissa ställen (t.ex. terrariedjurs egna skötselråd) säger att ogräsmållor (Chenopodium) utgör en står del av dessa ödlors naturliga diet. Samtidigt skriver många att man måste vara superförsiktig med mat som innehåller oxalsyra, någonting som svinmålla har mycket av.
Så hur ligger det till egentligen? Är svinmålla optimalt att ge dem? Ska det ges i mindre portioner? Ska det knappt ges alls?

Jag hade även varit tacksam för tips om andra säkra vildplockade växter i (södra) Sverige, då jag gärna vill kunna variera framtida dabbis mat så mycket som möjligt, och gärna spara en slant när det går.

25
16
Tariques:
bump!

129
74
Skane:
Hej!

Man kan ge Maskrosblad och blommorna, Hibiskus (OBS! oftast besprutad i butik), klöver, groblad, penséer, många violer, rosenblad (ej säker på alla ros arter). Andra kommer säkert på fler arter.

Lycka till!

11
5
veteranen:
Våtarv, kirskål.
Nässlor är nog det näringsrikaste ogräset vi har, men kanske inte kan ges i färska. Torkade, kokta, upptinade frysta?
Grönkål (Ingen vild växt iofs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild