Behöver lite tips/råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Kingriver83:

Jag har en 11 årig leopardgecko-hona. Hon har allt hon behöver i terrariet och temperaturen är på den svala delen cirka 24 grader och på den varma cirka 32 grader.
Hon har tyvärr magrat av en del den senaste tiden. Jag har försökt att ge henne mjölmaskar (skakade i kalk) samt syrsor men hon äter inget av det. Försökte ta henne försiktigt i min hand och mata henne med en mjölmask,men utan resultat. 
Jag sprayar terrariet ett par gånger i veckan.
Hon får färskt vatten och tillgång till mat varje dag,och det verkar som att hon bajsar men inte så ofta.

Jag har ringt Blå Stjärnan idag och fick tyvärr ingen tid förrän den 15e juli. Vad kan jag göra för att få i henne näring/vätska?

En annan sak jag har lagt märke till,det är att hon blundar nästan hela tiden.

Bottenmaterial är sand,men tar gärna emot tips på annat bottenmaterial jag kan använda. 

 


508
304
Jonas77:

Så avmagringen beror på att hon inte äter, förstår jag det rätt?

Hur länge har du haft ödlan, har något ändrats, material, ljus, etc?

Ett tips när man startar en tråd är att aldrig skriva saker som "Temperaturen är som det ska vara", eller andra "som det ska vara". Vi skulle kunna fylla fem sidor här med tips och råd, bara för att det visar sig att trådskaparen har haft fel information. Skriv hellre temperaturen, så utesluter man risken för missförstånd.


4
0
Kingriver83:

Jag har kört med sand som bottenmaterial ända sedan jag köpte henne. Och jag har inte ändrat något när det gäller ljus eller så.

Jag köpte henne från en djurbutik 2002 och har då haft henne sedan dess.


4
0
Kingriver83:

Tyvärr överlevde inte min kära leopardgecko :( Hon dog nu ikväll. Hade fått en tid till Blå Stjärnan nu på måndag...men något besök blir ju nu inte av :(

 

 


230
22
Nooon:

Det finns lite olika bud angående temperatur. Vissa säger 32 grader på varma sidan andra säger 35. En del stänger av värmen nattetid andra inte. Kanske du ska prova att ge henne aningen mer värme. Min leo fungerar mycket bättre med lite mer värme.
Det där blundandet gillar jag inte... Har du kanske nyss bytt lysrör? Har du ett för starkt UV-rör? Min leo gillade inte det och ville överhuvudtaget inte komma ut från sina gömslen.
Hur rör ödlan sig? Ovanligt lugn och tam?
Det kan också vara så att det är äggläggningsdags. Då tappar i alla fall min leo matlusten. Det blir väl trångt i magen. I förrgår ville inte min leo äta utan bara bet av en antenn och slickade krypet i ansiktet. ...och när jag kikade efter så... joo, det ser ut att vara ägg på gång. :( Helt i onödan eftersom hon är singel.

 

Redigerar:
...nej... Åh så sorgligt! Med varmt deltagande...
Jaha ... medan jag satt och här och skrev och hoppades att hon skulle bli bra... 


1159
625
Temla:

Vad sorgligt! :( Jag känner med dig. 


4
0
Kingriver83:

Tack Temla! Det är verkligen tråkigt när ens djur dör :( Men jag hoppas att hon har det bättre nu hos alla andra leopardgeckos.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild