Ömsar 1 gång i månaden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
LasseHemberg:
Hej!
Jag äger sedan 1 år tillbaka en Albino Lampropeltis Triangulum Hondurensis (Hondurasmjölksnok med albino-morph). Jag tog över den efter att de förra ägarna hade misskött den. när jag först fick den var den så smal och svag att den inte kunde lyfta upp huvudet om man höll den långt ner, samt att ryggraden visades extremt mycket.
I början visste vi inte ens om den skulle överleva, men den gjorde det och mår idag super.
Han är idag väldigt stark och fått tillbaka all muskelatur (och t.om blivit liiiiite tjock). I början matade jag honom 2 möss (16g styck) var 5:e dag. efter ett par månader körde jag 2 möss en gång i veckan och i dagsläget ger jag honom 2 möss varannan vecka bara för att jämna ut hans vikt.
När jag började göda honom så ömsade han väldigt ofta. ibland t.om 2 gånger i månaden. Men trots det att jag har jämnat ut matintaget fortsätter han att ömsa 1 gång om månaden.
Är detta något som är vanligt med tanke på hans historia av misskötsel eller gör jag något fel?

26
17
Simon1:
Ju mer ormen växer ju mer ömsar den.  Inget konstigt 

Medlem i SHF
4001
5021
Jonas_:
Du gör inget fel.. växande ormar som äter ofta eller mycket kan absolut ömsa ofta utan att det är något fel. 

Dom kan även ömsa oftare vissa perioder för att sedan övergå till längre tid mellan öms. Men det är i majoriteten av fallen mattillgången som styr tillväxten. En orm slutar ju heller aldrig att växa, även om tillväxten är större ju yngre ormen är. En mycket gammal orm växer också, men betydligt långsammare. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild