Skalbaggar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

121
69
Mirpa:
Grunden klar till terrariet! Han är produktiv!

Kom på en till fråga som jag tror svaret på, man ska inte ha hoppstjärtar tillsammans med skalbaggar väl? De konkurrerar om födan då? 

121
69
Mirpa:
Får tydligen inte med bilden...

121
69
Mirpa:
Ännu en fråga, hur många skalbaggar är lagom att börja med? Om vi då tänker oss Mecynorrhina torquata ugandensis? Terrariet är 38*90 i bottenstorlek (något mindre då ena hörnet är välvt) och 80 cm högt utan substrat.

142
241
Greven78:
Du kan ha många men hanarna tycker inte om varandra. De kommer att bråka men inget med dödlig utgång. Själv har jag just nu kanske 15 mixade baggar. Hanarna som är starkast knuffar undan de mindre. Banan får de i två skålar om baggarna är många. När honorna ätit sig mätta gräver de ner sig och lägger ägg. Hanarna håller sig gärna vid bananerna för det är dit honorna kommer. 
När det kommer till larverna så blir det över hundra så får man kanske ha dem uppdelade i plastbackar. Men denna art går att hålla tillsammans. I släktet Mecynorrhina, som jag också haft, äter larverna gladeligen upp varandra. Tvungen att hålla dem en o en i mindre 1l burkar.
Tillbaka till ugandensis. Då de kommer i olika färger så kan man ju faktiskt sortera dem o gillar man gröna så ha de färgerna i ett eget terrarium. Gjorde det i fjol och då var deras avkomma mer grön. Kul.

142
241
Greven78:
Antingen köpa 2 hanarna och 4 honor. Eller 10 larver. 

121
69
Mirpa:
Tack för svaret! Idag blir det av att köpa växter till terrariet, så det närmar sig! 

142
241
Greven78:
Tror inte växter kommer att bli så bra ihop med skalbaggar. Men prova kan man alltid. 

121
69
Mirpa:
Greven78 skrev:
Tror inte växter kommer att bli så bra ihop med skalbaggar. Men prova kan man alltid. 


Nu är de planterade så vi får prova i alla fall. Sätter ner dem i planteringskrukor för att avgränsa växterna från larver och övrigt substrat. 

142
241
Greven78:
Har nu fixat lite hos mina baggar. 

165
93
Sockerfar:
Greven78 skrev:
Har nu fixat lite hos mina baggar. 


vilka härliga färger och fina skalbaggar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild