Jemen bajsar mycket sällan.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:

Ungefär runt tiden för min Jemen hona blev med ägg för första gången så bajsar hon bara ca 1 gång varannan vecka. Avföringen ser normal ut och urinen är vit, men ändå.. är inte det FÖR sällan för att vara normalt? Har tänkt att kanske solplatsen inte är tillräckligt varm, men om jag höjer tempen så vill hon inte sitta där alls. Hon är dålig på att dricka - kanske det har med saken att göra. Har dripper och sprayar rikligt 3 gånger om dagen men ser henne nästan aldrig dricka. Hon dricker dock mycket före och efter äggläggning har jag märkt. Ska jag vara orolig eller? 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Hur ofta har hon bajsat innan eftersom du är orolig nu? Är det mycket mer sällan nu så skulle jag bli lite orolig iaf.


1159
625
Temla:

Så  här har hon gjort sedan hon blev äggstinn för ca 4 mån sedan. Det tog lång tid innan hon lade sina ägg och hon höll på att krafsa på glaset och vanka av och an till och från under en lång period men ville ändå inte acceptera de olika lådor jag erbjöd henne...  men till slut blev det iallafall 83 stycken ägg i maj i år. Innan dess bajsade hon nästan varje dag. 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Om hon gått från att bajsa dagligen till 1gång varannan vecka nu skulle jag ringa en duktig veterinär eller nån duktig på allt som rör äggläggning, avel m.m på kameleonter, låter ju inte bra och har hon avföring kvar i kroppen som hon inte får ut är det väldigt farligt :/ Kostar ingenting att rådfråga en veterinär iaf :)

Äter hon bra efter äggläggningen? Många reptilhonor som lagt ägg blir ju väldigt slöa/ utmattade och därför svårt att få i sig tillräckligt med föda och det resulterar ju i mindre avföring bla.

Hoppas det ordnar till sig för henne, jag håller tummarna.


1159
625
Temla:

Ja, hon äter bra (även direkt efter äggläggningen då jag matade på extra mycket) och det verkar inte som om avföring blir kvar inuti för det är stora högar hon tillverkar - även fast det är sällan. 

Ja, jag får ta och ringa en veterinär. Tack för rådet!


508
304
Jonas77:

Hur mycket har du matat då, det kanske är så att du matat väldigt mycket innan, och nu äter hon mindre när hon är med ägg?

Är inte korvarna abnormt stora så skiter hon ju uppenbarligen som vanligt, men mer sällan.


1159
625
Temla:

Hon har i princip ätit samma mängd mat hela tiden - 3-4 kackerlackor per dag, eller ca 5 syrsor, eller 2 kackerlackor och 2 zophobas (utspritt på morgon och eftermidag). Högarna hon lägger var 14:e dag är store men inte enorma. Endast ett par dagar efter äggläggningen i maj åt hon lite mer än vanligt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild