Hoppstjärtar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5061
3826
Tropfrog:
Kottemamma skrev:


Hur fungerar det? Alltså hur odlar du dem på kol? :)
När jag köper kommer de i någon slags jordblandning. Kan man på nåt någorlunda smidigt sätt få över dem från det till kolet? 


Jag tror din fråga har samma svar som ursprungsfrågan. Det är i princip samma sak att skörda en jordkultur för mat som att skörda för ny kultur. Om jag minns rätt så la jag i mat i jordkulturen som de samlades på, sen lyfte jag över maten med hoppstjärtarna på.  Men det finns fler tips tidigare i denna tråden.

Mvh
Magnus 

25
4
Kottemamma:
Tropfrog skrev:


Jag tror din fråga har samma svar som ursprungsfrågan. Det är i princip samma sak att skörda en jordkultur för mat som att skörda för ny kultur. Om jag minns rätt så la jag i mat i jordkulturen som de samlades på, sen lyfte jag över maten med hoppstjärtarna på.  Men det finns fler tips tidigare i denna tråden.

Mvh
Magnus 


Ok!
Men jag undrar också hur själva odlandet på kol fungerar? Du har en burk med kol och sen..? :) Ska det var vatten i? Vad matar jag med? Har läst om torrjäst. Går det med annat? Gurka? 
Lock på lådan? Hål i? 
Jag är helt nybörjare så har aldrig gjort det här förut. När jag googlar får jag mest upp hur man blir av med hoppstjärtar ur sina krukväxter, hehe.
Kanske borde gjort en ny tråd iof..

102
100
jonnyake:
Kottemamma skrev:


Ok!
Men jag undrar också hur själva odlandet på kol fungerar? Du har en burk med kol och sen..? :) Ska det var vatten i? Vad matar jag med? Har läst om torrjäst. Går det med annat? Gurka? 
Lock på lådan? Hål i? 
Jag är helt nybörjare så har aldrig gjort det här förut. När jag googlar får jag mest upp hur man blir av med hoppstjärtar ur sina krukväxter, hehe.
Kanske borde gjort en ny tråd iof..


Ja, du har kol och vatten i. Jag försökte länge med jäst men fick aldrig odlingen att ta fart ordentligt. Sedan testade jag att mala bönor, ärtor och linser till ett fint mjöl och matade med det istället. Då tog odlingen fart ordentligt.

Lock på lådan är alltid bra.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar Jonny

5061
3826
Tropfrog:
Jag matar bara med torrjäst, tycker det funkar bra för mig. Jag har lite ventilation i min burk, kanske det är det som gör skillnad? Jäst konsumerar ju syre. Hålet ärt typ 2×2 cm och täckt med tyg från flergångs kaffefilter.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag kör exakt som Magnus fast med absolut noll ventilation, och det fungerar jättebra, de blir hur många som helst. 

169
38
Maaajaa:
EmanuelKarl skrev:
Jag kör exakt som Magnus fast med absolut noll ventilation, och det fungerar jättebra, de blir hur många som helst. 


Hej!
Jag funderar nämligen på att starta en hoppstjärtskultur och tänkte passa på att fråga nu när tråden trots allt är aktuell!
Hur odlar man dem? Vet att det står innan, men skulle någon vänlig själ orka skriva en punkt lista vad man bör skaffa och så? Bara kol eller äggkartonger? Torrjäst eller annat?
Mvh Maja!

5061
3826
Tropfrog:
Ok, så jag sammafattar:

En tät låda i plast med eller utan ventilation.

Ett substrat för hoppstjärtarna. Kol, kokosfiber eller jord.

Vatten. Kulturen måste alltid vara fuktig. Torrt och den dör.

Mat: torrjäst, fiskmat riskorn och malda bönor har jag hört nämnas. Men I princip allt som kan ruttna/mögla funkar nog.

Det är nog allt och det är superenkelt!

Mycket till
Magnus

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Såhär ser min odling ut. Superenkelt att bara ta upp en bit grillkol och blåsa av dem in i terrariet där man vill ha dem. Har ca 1 cm vatten ståendes i botten, eftersom jag har noll ventilation har jag aldrig behövt fylla på det. Matar med torrjäst kanske 2 ggr i veckan. Mina står ganska svalt, de har det inte direkt ljust från någon egen lampa men de står på en hylla där de har tydlig dygnsrytm.


169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog]
Ok tydligt och bra är min melodi.
Har fått för mig att man ska öppna i deras burk regelbundet för att ge dem syre, kring hur ofta kvarstår fortfarande ett frågetecken.


Mvh Maja!


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Maaajaa skrev:
[quote=Tropfrog]
Ok tydligt och bra är min melodi.
Har fått för mig att man ska öppna i deras burk regelbundet för att ge dem syre, kring hur ofta kvarstår fortfarande ett frågetecken.


Mvh Maja!

Jag öppnar när jag matar dem och matar med dem, dvs 1-3ggr i veckan, och då inte i syfte att syresätta, det blir en bieffekt. Man måste ju öppna för att ge dem mat, men om man nu int skulle behövt det skulle de nog klara sig väldigt länge utan att det skulle påverka dem. De är små djur så knappast inga stra mängder syre som behövs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild