Ska grekiska landsköldpaddor dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
12
CeKa:
Har läst lite olika information gällande om grekiska landsköldpaddor ska kalldvalas eller ej. Hur gör ni?

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Enligt skötselrådet här på sidan och när man pratar med folk som håller arten bör dom dvalas några månader på vintern. 

Står ganska utförligt hur du kan göra i skötselrådet också :) 
Författaren Peter är erkänt duktig med sina sköldpaddor. 

Man kan säkert köra en något mildare vintervila likt många andra terrariedjur också. Men någon form av årsrytm behöver många sköldpaddor, även i fångenskap. 

Du kanske får ett bättre mer personligt svar av någon som i skrivande stund håller just grekiska. Den dag jag har möjlighet att ha ett utehägn alternativt växthus så ska jag ha sköldpadda!! :) 

42
12
CeKa:
Tack för snabbt svar! Jag har också läst att det är så. Det är denna info från en erkänd uppfödare som gör mig förvirrad: uppfodning.landskoldpaddor.se/wp/?page_id=33

Vill veta om renodlad dvalning är ett måste (tycker det verkar så läskigt) eller om det räcker med temperatursänkning 

592
551
Redfoot:
Den person /sida du relaterar till är förmodligen den människa som har störst kunskaper om grekisk landsköldpadda i detta landet.
/R

32
57
TrumPeter:

CeKa skrev:
Har läst lite olika information gällande om grekiska landsköldpaddor ska kalldvalas eller ej. Hur gör ni?


När man har lärt känna sina djur och vet hur de fungerar samt deras "status" så tycker jag att man bör kalldvala djuren om man kan göra det på ett säkert och bra sätt! När jag en gång i tiden skaffade sköldpaddor tyckte jag också att det verkade krångligt och läskigt - med tiden har jag kommit på andra tankar och upplever att jag fått mycket piggare och hälsosammare djur!

När man skall dvala djuren så är det viktigt att de långsamt får anpassa sig till mindre värme och ljus under en period om ca 4-5 veckor!

Hur jag gör finner du i en pdf som du kan ladda ner från: www.trumpeter.se/Thb.htm - under rubriken Dvala hittar du följande text:

"Jag förbereder mina djur på dvalan genom att korta djurets dygn enligt ett särskilt schema under ca 1 månads tid!"

Klicka på "schema" för att ladda ner min beskrivning!

 

All gott! :-)

 

/ TrumPeter

 


42
12
CeKa:
Tack TrumPeter för ditt utförliga svar!! Jag ska ta mig en funderare om just landsköldpadda är rätt djur för mig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild