Nematoder eller sorgmyggelarver hos snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
2
Maomao:
Har precis hittat några små (kanske 1mm långa) små maskar/larver inne hos mina snäckor (lissachatina reticulata om det spelar roll). Vad jag förstår så är nematoder farliga för snäckorna, men hur vet jag om det är det jag har? De är alldeles för små för att kunna ta en bild på, men de är verkligen pyttesmå och har hittills hållt sig i princip inuti vattendroppar, och är ljusa om inte nästan genomskinliga.

Jag har lite sorgmygg i växter här hemma, men jag har inte behandlat med nematoder någonstans, så hur stor är risken att det är nematoder? Ska jag vänta och se? Kan jag göra något utan att skada snäckorna?

Tack

6
0
AnnaS78:
Det finns olika nematoder för olika användningsområden.
För mig har nematoder not sorgmyggor varit räddningen när hela terrariet var invaderat. Dessa nematoder har jag haft i terrariet i fem år tillsammans med skalbaggar, vandrande pinnar och sniglar.
Testa att sanera terrariet.
Jag har också haft sådana maskar tror jag.
Är det många?

Mycket riktigt finns det hematoder för just sniglar, men det måste man köpa. 
Mvh Anna

15
2
Maomao:
Det är inte jättemånga, ser ett par stycken åt gången. Kanske 100 st i terrariet kan jag tänka mig. Men jag har inte sett om de liksom kommer från snäckorna eller inte. Men om nematoder som lever på sniglar är rätt ovanligt så borde det kanske vara lugnt?

Tack för svar!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild