Social spindel = stressad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Jen96:
Hej!

Jag har en Lasodora striatipes som jag köpte för fyra veckor sedan. Han har grävt en håla och gömmer sig i den men kommer fram en eller fler gånger per dag och sitter och filosoferar, men är väldigt lättskrämd och hoppar ner i hålan ifall man typ går förbi eller gör något i närheten. Är detta normalt? 

Lite kontext:
Jag gjorde ett dåligt val av gömställe åt honom som han inte kan använda, och plockade ut det för ca två veckor sedan och ersatte med ett annat. Detta gjorde jag i samband med att jag matade honom, han åt en stor kackerlacka som lade en äggsäck medan han tuggade på henne, jag blev rädd att den skulle kläckas och plockade ut direkt vilket spindeln såklart inte gillade! Tänkte att det var bra att passa på att byta gömställe åt honom samtidigt när jag ändå var och petade då jag behövde ta ut det för att kunna plocka äggsäcken. 
Dagen efter hade han grävt en djup håla under nya gömställe och syntes inte till. Sen dess har jag upplevt att han varit väldigt känslig och gömt sig snabbt om man är i närheten, krävs inte mycket för att han ska springa och gömma sig.

Det som oroar mig är att han kommer fram en gång om dagen, ibland flera, och promenerar ganska snabbt. Tänker att det kan vara tecken på stress? Eller är det normalt?

Kan också tillägga att terrariet står på köksbordet, vi äter sällan i köket utan sitter nästan alltid i vardagsrummet men det kanske stör honom om bordet vibrerar när man går förbi eller sätter sig? Det lär det ju dock göra även om terrariet står på en bänk...

Tankar, tips? Vill att grabben ska må bra såklart! 

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Den är antagligen nervös då miljön ändras så ofta, är min gissning :) 
Personligen hade jag inte ställt djur som en spindel på köksbordet, där det säkert är en hel del spring på dagar och kvällar. Bättre då att ställa den i en garderob eller liknande där den får mycket lugn och ro. Alternativt i ett sovrum där det är lugnt. 

Jag tycker det brukar ta månader innan fågelspindlar har "boat" in sig i nya terrarium och under den tiden brukar jag störa så lite det bara går, endast mata ett fåtal gånger och byta vatten. Absolut inte möblera om det första halvåret  :) men det är bara mitt sätt. 

2
0
Jen96:
Tack för svar, ska flytta grabben till sovrummet, ska bara införskaffa någon stabil möbel att ställa terrariet på. Tror det kan vara lite lugnare för honom. 

Som sagt så var det inte planerat att möblera om i terrariet så snabbt, jag borde planerat bättre redan från början så att jag inte behövde det, men annars så petar jag inte i onödan mer än fylla vattenskål och spraya lite vatten ibland, men brukar passa på att göra det då han sitter i hålan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild