Feeding neonate Morelia Viridis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

278
122
Snakedude69:

Hello, 

   Just bought 2 baby GTPS.   One that is a little older is  doing eveything better... perched... and ate with no problem after 3 days.   

 i have another thats only 3 months old that took 2 days to perch... and when i tried to feed it i wanted nothing to do with the pinki.. it put its head under itself and almost protected itself. this little guy is tuff.   any tips?  or just give him time?


733
295
markusbabs:

Jag skulle säga:  Ge den lite tid, Den är säkert stressad efter flytten bara.  Testa att mata den med tinad pinkie var 3-7 dag så ska du se den äter snart :) 

Om den inte äter inom några veckor så kan du testa att:

1, Lämna en mus på en gren över natten.

2, stick hål i musens huvud så att det rinner ut lite äckel. mata sedan med den.

3, tina musungen tillsamans med stora håriga möss, råttor så att den luktar annorlunda.

4, testa att mata med levande.

 

Och tänk på att inte försöka mata för ofta då det lätt blir en ond cirkel :)  


278
122
Snakedude69:

Ok thanks... yes its nervracking... the red guy  took some time... just kind of agitating him with the pinky... and they it struck and everything.....  but the poor yellow guy just seems to get slower and slower.  i will give him a few more days but he is the smaller and younger of the 2 and very thin.   du you do anytning specific with the pinky?  i had to like almost go crazy with it  to get the red one to eat.


733
295
markusbabs:

Många gånger när jag köpt nya ormar så har jag väntat 1-2 veckor med att försöka mata dom, och låtit dom vara så ostörda som möjligt när dom flyttat in. 

Dom flesta ormar som äter dåligt brukar komma igång och äta som vanligt efter ett par matningar.

En sak som jag märkt på mina ormar är att dom reagerar snabbare när man gör hastiga rörelser i sidled framför ormen.  kanske kan vara värt att testa.  Att gnugga musen mot ormen kan också hjälpa till att trigga igång den om ormen bara gömmer sig.

 


278
122
Snakedude69:

i have never had a snake like these.... i have never had to have so much action ... if i put in in from of the snake and move it back and forth the snake doeesnt even move.. but after i almost agitated the snaked witthe  picky it started moving quick and strike....  

but i might have over done it with the little guy


733
295
markusbabs:

Vänta ett par dagar med att mata den innan du testar igen så får du säkert bättre resultat  :)  Det är inget ovanligt att ormat matvägrar,   även om det är väldigt frustrerande när det handlar om små ormar som kanske inte har så mycket fett på kroppen.


229
124
CJBReptiles:

Vilken tid på dygnet testar du att mata? Chondros äter sällan under dagtid. Jag matar mina chondros ett par timmar efter att lampan slocknat då de är mycket mer aktiva. Och reta svansen lite så ska du nog se att den äter.


278
122
Snakedude69:

Yes i fed them at night

ddr:

När jag körde Chondro så jagade jag svansen med pinkisen.. 

Använd en lång pincett, och reta svansen, Om ormen drar sig undan så fortsätter du reta tills den hugger.


278
122
Snakedude69:

SUCESSS!!!  it ate today... man it took some time but i did what DDR said. chased its  tail with the pinky;)   it took 3 mins or so but it ate .. wooohoo!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild