Matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
FannySt:
Hej! Jag fick hem en tliltocatl albopilosus den 20/1 i år, har försökt matat den 1 gång i veckan sedan dess med både zophobas, syrsor och dubia men hon vill inte ha. Vet att spindlar kan klara sig länge utan mat men hur länge? Ska jag fortsätta försöka? Vad orsakar matvägran? Nån som kan hjälpa en nybörjare? 

7
4
Hennaa:
En av mina gick ett helt år utan mat och hon klarade sig fint! 
Är din adult eller sling? Och hur är storleken på abdomen (rumpan)? :)
Jag hade inte oroat mig, den kommer att äta så småning om! Ibland får man bara ha lite tålamod haha

Du kan ju fortsätta att försöka mata nån gång i veckan, men ta bort insekterna bara så att dem inte blir dåliga ifall om spindeln inte äter. Det är inte heller bra att lämna levande föda om det visar sig att spindeln snart ska ömsa :)

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Jag har haft fågelspindlar som gått år utan mat så några månader är absolut inget att oroa sig för :) se till så den har tillgång till vatten bara.

Jag skulle låtit den vara, några veckor kanske, och sen provat igen.

Är det en sling eller väldigt ung spindel kanske den inte klarar sig år utan mat.

Orsak till matuppehåll kan vara många och svårt att svara på utan mer information. 

3
0
FannySt:
Hon är semiadult, rumpan är lika stor som när jag köpte henne. Hon som sålde henne sa att hon kanske snart skulle ömsa, men hur lång tid tar det för en spindel att ömsa? Jag tyckte att jag hade läst på ordentligt men ja, ibland är det lite svårt ändå haha. 

1
0
Spidergirl:
Hej! Det var jag som sålde spindeln till dig. Spindelns syskon ömsade för två veckor sedan och har ätit igår för första gången . Ett tips är att ha spindeln på ett lugnt ställe och låt en syrsa eller dubia vara kvar i terrariet ett tag. Fast inte för länge ifall hon kommer att ömsa. Vissa spindlar äter inte när de är i stressig miljö eller när man tittar på. Om hon är på väg att ömsa, kommer hon oftast bli lite naken och färgen ändras till hennes abdomen blir svart och ibland lite glansig. Hon kommer att spinna en matta som hon lägger sig på vid ömsning. 

3
0
FannySt:
Spidergirl skrev:
Hej! Det var jag som sålde spindeln till dig. Spindelns syskon ömsade för två veckor sedan och har ätit igår för första gången . Ett tips är att ha spindeln på ett lugnt ställe och låt en syrsa eller dubia vara kvar i terrariet ett tag. Fast inte för länge ifall hon kommer att ömsa. Vissa spindlar äter inte när de är i stressig miljö eller när man tittar på. Om hon är på väg att ömsa, kommer hon oftast bli lite naken och färgen ändras till hennes abdomen blir svart och ibland lite glansig. Hon kommer att spinna en matta som hon lägger sig på vid ömsning. 



Hon står i ett separat rum med resten av våra reptiler, vi går sällan in dit så inget stressigt i miljön där. Har provat lämna syrsor flertalet gånger men hon vill inte äta. Hon har heller inte ömsat. Men får vänta och se antar jag. 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Jag hade en subadult (kan ha varit semiadult, minns inte exakt) albopilosus som stängde in sig i hålan i nästan fem månader, inte åt alls under hela den tiden och sedan kom ut och började äta igen utan att ens ha ömsat, välmående och fin. Ingen panik ännu, och ingen idé att lämna mat inne hos den eftersom det finns viss risk att spindeln skadas. Du kan testa döda insekter (inte torkade eller så, utan nyligen levande insekter du krossar huvudet på), men nu låter det som att inte är intresserad så onödigt att störa den om den ska ömsa.

Det är omöjligt att säga när den ska ömsa, det kan vara imorgon eller om flera månader. Jag har haft vissa spindlar som, även i fullvuxet stadie, äter en vecka innan öms och vissa som matvägrar i över ett halvår innan (finns de som kan göra det ännu längre, men jag hade främst de mer snabbväxande arterna när jag hade som mest). Om din spindel har sparkat mycket hår så att den har en kal, rosa fläck på bakkroppen kommer du se att fläcken går från rosa till svart när det börjar bli dags.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild