Skäggis trivs med kyligare temperatur?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Affe:

Hej! Är lite fundersam ang min skäggis hona på ca 9 år. Hon är en bestämd gammal tjärring som är petig med maten osv. Den senaste tiden har hon blivit segare och segare, trodde att det var dags för henne att trilla av, men hon har hållt sig vid liv. Jag har anpassat terrariet så bra som det går med rätt temperaturer, en hotspot, en fuktlåda, allt som kan tänkas behöva men hon har liksom inte kommit tillbaka. För en vecka sedan så åkte vi till vår stuga och var tveksamma om vi skulle ta bort henne men vi bestämde oss för att ta med henne... Grejen är att det är första gången vi är här med djuren så terrarierna var inte riggade (hade ingen värme lampa) Så temperaturen ligger på ca 24 grader konstant. Och helt oväntat har hon vaknat till liv!! Har aldrig sätt henne så aktiv?! Hon äter som sig bör och skiter mer än någonsin! 

Är det någon som har varit med om detta innan eller har jag en anti mainstream skäggis?!

Tackar för svar! ;) // Affe


1159
625
Temla:

Låter underligt verkligen! haha Vad har du för temperaturer i hennes terrarium? Är det nåt mer som skiljer terrarierna ifrån varandra.. storlek, inredning etc? Eller utsikten från terrariet kanske?


2
0
Affe:

Eller hur!? Just nu är det cirka 24-25 grader, alltså lika mycket som i resten av huset. Hon bor i ett snedvändt exo terra 45x45x60 cm tills vidare. Vi tog ett gammalt med oss upp i och med att hon aldrig rört på sig så innan... Men vi letar för fullt efter ett större! ;) Hemma har hon en lågt stående terrarium så hon ser bara vardagsrummet, nu blickar hon ut över ångemanälven :P  


1159
625
Temla:

En spännande utsikt tror jag gör mycket för deras "humör". Dom är ju nyfikna djur. Är väl därför dom älskar att sitta och titta ut genom fönster. 

Jag tänkte mer på temperaturerna i hennes hemterrarium. Dom kan ju bli lite trötta om man har FÖR varmt också, det är iallafall min erfarenhet. Eller så hade hon bara tråkig. skratt Hoppas du kan få större på landet snart för det är ju väldans litet. 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Ibland är det så enkelt att en flytt kan starta om djuren:)
Vet flertal som haft djur som matvägrat och så har man flyttat dem så har dem hoppat igång igen.


234
49
costanza:

Efter storstädningar när ödlorna vart utanför burken har de alltid fått en slags boost o har vart väldigt pigga i några veckor efter de kommit in i terrariet igen, varför kan man bara spekulera i, men aktivitetsnivån brukar öka. De uppskattar med all sannorlighet ett rent o luktfritt terrarium minst lika mkt som en själv...


1159
625
Temla:

"De uppskattar med all sannorlighet ett rent o luktfritt terrarium minst lika mkt som en själv..."

Om det stämmer kanske det säger en del om deras intelligens. Varför skulle de annars bry sig om allt de har i huvudet är att äta och föröka sig (typ Lizard Brain)? :)


234
49
costanza:

Hehe jag spekulerar bara men jag tycker de verkar vara gladare o piggare när det är nystädat, om det inte är nervositet eller annat,men eftersom de känner igen inredning osv så tror jag deras aktivitetsökning kan ha med ett mer trivsamt hem att göra, men vem vet...

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild