Min spindel har curlat ihop sig, hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
RumKrum:
Hej!

Som titeln säger så har min spindel curlat ihop sig lite vid ena hörnet av sitt terrarium.
Det är min första spindel och det är första gången som jag ser henne göra detta.
Hon har varit helt borta i några veckor (som det kan bli inför öms) och jag har inte sett henne vid vatten skålen på ännu längre.

Hon dök upp igen i sitt hörn (hon gömmer sig inuti ihåliga ben) för kanske 5 dagar sedan.
Har försökt att söka online efter info men får upp att hon antingen är nära döden pga dehydration eller att det är normalt beteende efter att de har ömsat.
Därmed är jag orolig att om jag skulle försöka "plocka" upp henne till vattenskålen ifall jag då skulle göra skada om det så är ömsbeteende.
Hon hade igår sin abdomen mot terrariumets öppning och idag så är den istället mot väggen, så hon har rört på sig under natten.
Jag mistade mot hennes hörna innan jag tog bilderna för att kanske öka fuktigheten vid henne ifall det skulle vara problemet.
Bilderna är kanske inte så bra kvalité (svårt att ta när hon är i hörnet) men titta gärna och se ifall ni kan komma fram till någonting.

Hennes art är Chromatopelma cyaneopubescens.

Tack på förhand!
Mvh,
Giovanni "Rumkrum" Hernandez

26
8
julia455:
Man blir ju lite rädd när bena är under kroppen så där men skulle ju kunna vara postmolt beteende. Har haft några som gjort så efter öms också och fått en liten hjärtattack när man har sett det. Normalt så är ju GBB torra men efter en öms så behöver alla vatten, istället för att mista så brukar jag droppa vatten i jorden så kan dom dricka därifrån. Och som du nämner så har hon rört sig under natten. Fortsätt som du gör, se till att vattenskålen är full och droppa vatten istället för att mista så sitter vattnet bättre i jorden.

4
0
RumKrum:
julia455 skrev:
Man blir ju lite rädd när bena är under kroppen så där men skulle ju kunna vara postmolt beteende. Har haft några som gjort så efter öms också och fått en liten hjärtattack när man har sett det. Normalt så är ju GBB torra men efter en öms så behöver alla vatten, istället för att mista så brukar jag droppa vatten i jorden så kan dom dricka därifrån. Och som du nämner så har hon rört sig under natten. Fortsätt som du gör, se till att vattenskålen är full och droppa vatten istället för att mista så sitter vattnet bättre i jorden.


Tack för svar!
Alrighty, ska börja droppa vatten istället och se hur det utvecklar sig.
Lite skönt att höra det från någon som har haft liknande erfarenhet.
Jag har inte heller kunnat se något öms vilket jag brukar kunna göra och är därmed en till faktor till orolighet.
Vet dock att flera fågelspindelarter slänger ut sina öms från gömställerna ett litet tag efter ömsningen, så det kan ju förklara den detaljen.

Men tack återigen för svar!
Mvh,
Giovanni"Rumkrum" Hernandez

4
0
RumKrum:
Uppdatering:

Droppade in lite vatten i närheten av henne, stängde hennes terrarium och kort därefter så började hon röra sig runt om den blöta substratet och tog sig hela vägen till vattenskålen och doppade sig in i den.
Hon var i den positionen ungefärligt 4 minuter och sedan så positionerade hon om sig men stannade kvar i vattenskålen.


26
8
julia455:

RumKrum skrev:
Uppdatering:

Droppade in lite vatten i närheten av henne, stängde hennes terrarium och kort därefter så började hon röra sig runt om den blöta substratet och tog sig hela vägen till vattenskålen och doppade sig in i den.
Hon var i den positionen ungefärligt 4 minuter och sedan så positionerade hon om sig men stannade kvar i vattenskålen.



Stannar kvar i vattenskålen? Se till så hon inte bara dränker sig själv nu istället. Eller ja, så länge boklungorna inte är täckta i vattnet så är det ju okej. Då kan det ju ha varit så att hon har nästan gått bort av törst eller så hatar hon bara den äckliga blöta jorden. In any case så rör hon sig, och dricker så det är bara och låta henne vara nu så hon kan hårdna till så har du en hungrig spindel nästa vecka igen ;D


4
0
RumKrum:
Nej då, hon dränkte inte sig :)
Hon går nu runt i hela terrariet (mest på väggarna).
Så en helt ny spindel från vad hon var för knappt en timme sedan.
Tack ännu en gång för tipset :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild