Hybrid-ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
13
Doberman:

Undrar om det är någon här som har en "blandras" inom ödlor? det finns ju t.ex ormar man korsar med varandra men jag har aldrig sett någon sådan ödla, någon som har en och kan slänga ut en bild? :)

 


29
7
Patrulk:

På vilken nivå vil du ha din hybrid?
Artbegreppet är ganska svårt o definiera och gränsen för vad som är en hybrid kan vara rätt flytande.
Många har nog hybrider utan att veta om det då många ödlor har flertalet underarter och lokaliteter men detta tas sällan hänsyn till annat än av väldigt seriösa uppfödare.
Sen är ju vissa arter så uppblandade att det idag är lönlöst att försöka hitta renodlade underarter.

Om du menar hybdrider på nivån av att någon skulle ha en skäggis-gecko så hoppas jag inte och tror inte det.
Hybrider på den nivån blir sällan verklighet,det finns för många barriärer som ställer till det.
I de fall det blir avkomma har de ofta låg fitness och är dessutom ofta sterila tillsammans med andra missbildningar.

Att det ens förekommer beror på att vi har massa äckliga människor som inte bryr sig om annat än pengar samt sitt eget höga nöje och dessa lägger stor möda på att avla fram den där stackarn på miljonen som överlever och kan föröka sig.
Personligen avskyr jag allt vad både morpher och hybrider är, det är människor utan koll på genetik som roar sig på djurens bekostnad.


126
64
Mikachu:

Har sett några 'bekanta' i USA som har korsat gargoyle geckos (Rhacodactylus auriculatus) och crested geckos (Correlophus -tidigare Rhacodactylus- ciliatus) just för att det var ''kul och se vad som hände''.. Det kom ungar som såg ut lite som en crested med med en gargoyles teckning så att säga, dock inga fransar.. Tror inte att avkomman var fertil, men hoppas att de inte fortsätter med det där!

Tycker själv inte att man ska korsa olika arter för att få ''roliga avkommor''. Det räcker med att man avlar på renrasiga reptiler och få fram olika morpher, även om det ockås kan gå lite si sådär tex med Enigma morphen på leopardgeckos som ofta(inte säker på hur många) får fel i balanssinnet och snurrar runt, vissa blir så illa däran att de inte ens kan ömsa eller äta själva.. Dom individerna avlivar an då ofta :/

Men det är min uppfattning, även om avkomman av en så lätt korsning som olika Rhacodactylus geckos mår bra, så behövs dom inte. I slutändan kan det vara svårt att hitta renrasigt, tex som hon Eudicalle gralli baggarna, många har korsat E. gralli gralli med E. Gralli hudini(stavning?) och idag så är det svårt att veta vad man får hem om man köper grallisar! Så länge man inte vet vem man köper ifrån dvs. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild