Min ödla har troligtvis floppy tail syndrome

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
11
AlbinS07:
Tjena! I förrgår så märkte jag att min ögonfrans svans hängde över kroppen när han hänger upp och ner. Har läst att det inte är skadligt på djuret men finns det nåt man kan göra för att undvika det och förbättra det eller är det som det är. Bild kan fås

152
227
TowerOfGray:
Vad jag vet så finns det inte riktigt något som kan rent av bara bota det. 
Men man kan lägga in fler horisontella grenar/ pinnar för att uppmana att sova horisontellt istället. 
Och lägga mer växter mot sidorna, så när fransen ligger upp och ner mot glaset eller vad du har så vilar svansen ut mot växterna istället för rakt ut i luften.

19
11
AlbinS07:
Jag har nysss flyttat över han i ett större terrarie. Men när jag inredde insåg jag att grenarna var inte tillräckligt många för att fylla toppen. Det är ett litet tomrum där uppe men tänkte inte på det för jag skulle gå och leta fler grenar dagen efter. Läste även att man kan gå till en reptilkunnig veterinär som inte finns överallt direkt. Dem skulle tydligen avgöra om det var dåligt eller mindre dåligt. Och om de va tvungna kunde de amputera svansen..

152
227
TowerOfGray:

Floppy tail händer inte riktigt över en natt. 

Det händer gradvis om fransen sover konstant upp och ner. Det händer ju så klart inte alla fransar, men vissa. Har du en svans som hänger över huvudet på den så ändras ju vart tyngden på dom är och kan belasta deras höfter bland annant.

Men du kan ju alltid ta kontakt med veterinären genom telefonen och rådfråga med dom?


19
11
AlbinS07:
Ja, men det som gör mig tveksam är att han har ingen buckla vid början av svansen som vissa har i fts. Jag har lagt in fler grenar nu och kan skicka bild om det behövs så du ser om jag behöver ändra nåt.

152
227
TowerOfGray:

AlbinS07 skrev:
Ja, men det som gör mig tveksam är att han har ingen buckla vid början av svansen som vissa har i fts. Jag har lagt in fler grenar nu och kan skicka bild om det behövs så du ser om jag behöver ändra nåt.


Bild kan definitivt hjälpa till.


19
11
AlbinS07:

152
227
TowerOfGray:
AlbinS07 skrev:


Tests som sagt att ha mer horisontella grenar istället.

19
11
AlbinS07:
Japp, fixar det
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild