Uppblåst skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Min Ville har ibland blåst upp sig. Han liksom sväljer luft och blir som en ballong.

Jag har hört att de gör så när de hamnar i vatten för att flyta bättre, att de gör så för att sträcka skinnet och bli av med öms eller för att skrämma rovdjur. Jag har också hört att det kan bero på att  de kan ha gaser i magen. Det sista testar jag just nu genom att utesluta en ingrediens i taget i hans mat. Ni vet sådär man gör med barn som är allergiska.

Idag blåste han upp sig mer än någonsinn och jag måste säga att jag är lite bekymrad. Är det någon av er som har erfarenhet av det här beteendet? Behöver jag oroa mig och ta den lille knasbollen till veterinären för, kanske en avmaskning eller så eller vad tror ni?

En uppblåst Ville i uteburen på altanen.

 

Suddig men normal Ville

 

 

 

 


63
5
gitchen:

Var o i vilka situationer händer det oftast? Händer det oftast vid solning så kan det vara att han blåser upp sig för att kunna ta åt sig så mkt sol som möjligt. Typ som leggisar när de solar.


276
118
Maqea:

Vanligtvis när skäggisar vill åt sol och värme så lattar de ut sig och blir som en pankaka och vänder upp kroppen mot solen. Det gör Ville också.

Bra fråga om det finns nått mönster. Jag har funderat på om det är vid speciella tillfällen eller speciella ställen han blåser upp sig men jag kan inte se något mönster.

 


63
5
gitchen:

Okej. Skäggisar är ju inte min grej, va mest en tanke. 

Känner sig hotad kanske? 

Hoppas du hittar orsaken o att det inte är nåt skadligt för "ballongen" Ville

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild