Ovanligt beteende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Moybelle:

Hej alla!
Jag har haft min majsorm i ett drygt år nu och de senaste dagarna har den börjat bete sig udda. Nästan hela tiden åker den omkring i terrariet, gräver tunnlar, pressar mot glaset och klättrar, ungefär så som den brukar göra vissa nätter, men nu är det som sagt nästan hela tiden. 

Jag har läst upp lite och sånt här beteende ska ju ha o göra med att nånting stressar ormen, men jag kan inte för livet komma på vad det skulle vara.
För några månader sen så bytte vi till ett större terrarie som är ungefär en decimeter längre än ormen själv (tror inte att jag har nån möjlighet att byta upp mig, och min kompis orm som var betydligt äldre bodde i terrariet utan problem i många år)
Just nu får den mat en gång i veckan då jag tror bytet är lite för litet och jag inte kan hitta nått i nån mer passande storlek, hon fick för några dagar sen.
vattnet är fräscht och den har väldigt mycket gömställen som hon andvänt flitigt förut, mossa och tjockt med jordblandad bark som den älskar att bygga tunnlar i normalt, och det är fuktigt.
Den enda som jag ändrat på senaste veckorna är styrkan på värmelampan, då det är kallt i rummet och terrariet aldrig kom upp i mer än 23 grader som bäst, och ormen konstant låg på varma sidan, med nya kan de gå upp i ungefär 32(24 på kalla) och den låg ändå på varma. 
Ömsade för ungefär 3 veckor sen.
Efter som jag varit rädd att det är lampans fel så har jag haft den avstängd i perioder så att det inte varit bara lite varmare än det var förut, men den åker ändå omkring som besatt även när det är kallare.
Den är inte könsbestämd, men jag har aldrig sätt sånt här beteende förr och den bör vara över 3 år gammal så det borde väl inte vara parningsbeteende?

Börjar bli lite orolig och det känns inte bra att se den så stressad, men vet inte vad jag ska göra. 

Uppskattar verkligen alla tips!! 


44
36
Masala:
Vårkänslor/parningsbeteende är väl inte omöjligt, eller att den vill ha mer mat om den växt på sig. 

Det låter som du har bra koll på fukt, temp, belysning och temperatur annars.

Har den en sval plats att söka upp, om värmen nu är högre än tidigare (eller missuppfattade jag?)?

Bajsat som den ska? 

Min majsorm var lite "orolig" och rörde sig mycket för ett tag sedan, men när jag satte in en fuktlåda i varma delen så lägger han sig i den lite då och då i stället för att stöka runt. Upplever att han letade efter något innan, och med fuktlåda verkar han nöjd igen.

Mvh helt lekmannamässiga tankar från mig. 

Verkar ormen på något sätt sjuk så kontakta veterinär för proffshjälp. 

281
366
Cartaq:
Första tanken är kvalster om det nu inte är uteslutet, söker den sig till bad i vattenskålen ofta?
Andra tanken är väll ganska förvirrande för den med tanke på årstiden, du har troligtvis inte dvalat?
det tycks råda delade meningar kring detta med dvalning, då i stort sett alla pratar om det men få tycks göra det. 

Nu äger jag inga majs själv, men du kan gott stänga av värmen helt under en period för att åtminstone simulera någon som helst form utav årstider. En tre år gammal orm som äter varje vecka? Dra ner på intervallen och mata på med fler små byten när du väl matar istället, men sprid inte ut matningarna utan låt den skita innan du tidigast matar nästa gång och vänta gärna ytterligare några dagar så att den hinner rensa systemet helt. Det skadar inte heller att göra ett uppehåll på en månad eller två med matningen, terrarieormar är i regel tjockisar och det kortar ner livslängden med många år.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild