Mumriken skrev: Har märkt att frågan om vilken lampa(eller lampa alls) är lite turbulent, har du någon källa/något sånt som stödjer det du säger om UVB & UVA?
-Sidofråga för den som vill:
Kan man ha flera ljus till sin orm?
Och är LED på något sätt dåligt för den? (tänker för växternas skull)
Denna när det gäller UVA:
www.youtube.com/watch?v=nyD37t-KnCsDet är en väldigt bra kanal med ett antal videos om UVB.
Om man ska ha UVA och UVB så blir det två lampor.
Jag började ganska nyligen använda UVA. Det var efter jag såg videon jag länkar till. UVA har annan problematik än UVB i det att UVA är för värme. Termostat är nödvändig.
UVB genererar dock också värme. Lysrör rekommenderas. Typ ett kit som detta:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18585/arcadia-pro-t5-kit-6-uvb-24-w-57-cm24W genererar en hel del värme. Kompaktlampor är vanligare och finns i 13W. De är vanligen för armaturer som placeras i ramper ovanpå terrariet.
Man bör fundera på vad man vill ha innan man skaffar terrarium. Jag menar inte att det är superkomplicerat, utan bara att man informerar sig. Jag rekommenderar detta:
www.crtzoo.se/reptil/terrarium/komodo/terrarium-115x60x43-bokfargad (inte 115x60x43 som det står i URL)
Det är skälet till att jag nämnde glipan på 1-2 cm. Jag har terrarium motsvarande det i länken. Jag har sett folk på YouTube som har KP och behöver mista två ggr per dag för att hålla rätt luftfuktighet. Det är inte det att mista 2 ggr per dag är ett stort jobb, utan att terrarium eller underlag/inredning är fel för ormen som hålls i det.