Vägg av mossa till kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
8
Mumriken:
Hej! Jag har siktat in mig på att skaffa Kungspyton och har tänkt försöka mig på ett bioaktivt vivarium. I alla guider och videor jag ser så görs ofta en vägg av fogskum, vattentät silikon och någon blanding på det (cocohusk o sånt)

Men jag undrar, går det att odla en mossvägg åt invånaren? Har hört olika bud om vilken fuktighet som är bäst åt Kungspyton och trots att ett bioaktivt vivarium uppenbarligen kommer hålla en del fukt så är jag osäker på om mossan- som helatiden måste hållas fuktig- kommer dra upp nivåerna för högt?


Skrivet av en amatör reptil-entusiast :^) Alla svar är välkommna! Vill bara få ett hum om de här...

5061
3824
Tropfrog:
Min mossa växer bra och trivs på bakgrund som du nämner. Har 95% luftfuktighet på sommaren, men den klarar 75% bra på vintern. Bästa luftfuktighet för kp får andra fylla in med. Men då har du åtminstone en referens.

Mvv
Magnus 

273
185
peter68:
Val av terrarium kommer att spela stor roll. Jag har träterrarium. Jag mistar ca 3 ggr i veckan och håller ett snitt på ca 75%, om inte högre. Om jag låter glasdörrarna ha en glipa på 1-2 cm så har jag svårt att ens hålla 50%.

Underlaget spelar också roll. Jag vet inte vad man använder för bioaktivt, men kokosfiber är bland de bästa och billigaste. Håller fukt och luktar inte.

Jag kan heller inte luftfuktighet för KP, men fjällröta och luftvägsinfektion har sannolikt inte med luftfuktighet att göra, utan är relaterade till stress och bristsjukdomar. UVB är viktigt för immunsystemet och UVA för matsmältning, som exempel.

15
8
Mumriken:
Tack för svaren!

Jag har som sagt inte mycket koll på detaljer för att det är ett ganska nytt påhitt men läser mig ständigt djupare in så allt blir så bra som möjligt.

Terrariet har nog hyffsat bra ventillation men jag kommer köpa hydrometer och kolla nivåerna samt experimentera mig fram till den rätta nivån och lära känna terrariet innan jag introducerar något djur, tack för tips och råd om lampor dessutom, ska kolla upp det!

mvh

26
53
RIBRI:
Luftfuktighet ca 55% vissa höjer just vid ömsning. Men en del har runt 65-70% luftfuktighet och tycker att ormen äter bättre och är något aktivare. Mossa är inte vår grej ihop med orm, men snyggt i vissa terrarier. Det var några år sedan vi hade en KP så har inte följt upp sista rönen.

5061
3824
Tropfrog:
Om kp inte gillar luftfuktighet över 75% så är nog inte mossa den bästa iden. De tropiska mossor jag har erfarenhet av överlever eller tynar bort vid 75%. För att växa och trivas krävs mer.

Om man kan ha en droppvägg och vädra ut överflödig luftfuktighet med aktiv ventilation kanske det gå, men man skapar andra icke önskvärda problem.

Mvh
Magnus 

15
8
Mumriken:
Ah där ser man, då avstår jag från mossan trots det varit väldigt snyggt. Får bli nåt annat :^)

15
8
Mumriken:

peter68 skrev:
Val av terrarium kommer att spela stor roll. Jag har träterrarium. Jag mistar ca 3 ggr i veckan och håller ett snitt på ca 75%, om inte högre. Om jag låter glasdörrarna ha en glipa på 1-2 cm så har jag svårt att ens hålla 50%.

Underlaget spelar också roll. Jag vet inte vad man använder för bioaktivt, men kokosfiber är bland de bästa och billigaste. Håller fukt och luktar inte.

Jag kan heller inte luftfuktighet för KP, men fjällröta och luftvägsinfektion har sannolikt inte med luftfuktighet att göra, utan är relaterade till stress och bristsjukdomar. UVB är viktigt för immunsystemet och UVA för matsmältning, som exempel.

Har märkt att frågan om vilken lampa(eller lampa alls) är lite turbulent, har du någon källa/något sånt som stödjer det du säger om UVB & UVA?

-Sidofråga för den som vill: 
   Kan man ha flera ljus till sin orm?
   Och är LED på något sätt dåligt för den? (tänker för växternas skull)


273
185
peter68:
Mumriken skrev:

Har märkt att frågan om vilken lampa(eller lampa alls) är lite turbulent, har du någon källa/något sånt som stödjer det du säger om UVB & UVA?

 

-Sidofråga för den som vill: 
   Kan man ha flera ljus till sin orm?
   Och är LED på något sätt dåligt för den? (tänker för växternas skull)


Denna när det gäller UVA: www.youtube.com/watch?v=nyD37t-KnCs

Det är en väldigt bra kanal med ett antal videos om UVB.

Om man ska ha UVA och UVB så blir det två lampor.

Jag började ganska nyligen använda UVA. Det var efter jag såg videon jag länkar till. UVA har annan problematik än UVB i det att UVA är för värme. Termostat är nödvändig.

UVB genererar dock också värme. Lysrör rekommenderas. Typ ett kit som detta: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18585/arcadia-pro-t5-kit-6-uvb-24-w-57-cm

24W genererar en hel del värme. Kompaktlampor är vanligare och finns i 13W. De är vanligen för armaturer som placeras i ramper ovanpå terrariet.

Man bör fundera på vad man vill ha innan man skaffar terrarium. Jag menar inte att det är superkomplicerat, utan bara att man informerar sig. Jag rekommenderar detta: www.crtzoo.se/reptil/terrarium/komodo/terrarium-115x60x43-bokfargad (inte 115x60x43 som det står i URL)

Det är skälet till att jag nämnde glipan på 1-2 cm. Jag har terrarium motsvarande det i länken. Jag har sett folk på YouTube som har KP och behöver mista två ggr per dag för att hålla rätt luftfuktighet. Det är inte det att mista 2 ggr per dag är ett stort jobb, utan att terrarium eller underlag/inredning är fel för ormen som hålls i det.

72
400
CyberZoo:
peter68 skrev:

Denna när det gäller UVA: www.youtube.com/watch?v=nyD37t-KnCs

Det är en väldigt bra kanal med ett antal videos om UVB.

Om man ska ha UVA och UVB så blir det två lampor.

Jag började ganska nyligen använda UVA. Det var efter jag såg videon jag länkar till. UVA har annan problematik än UVB i det att UVA är för värme. Termostat är nödvändig.

UVB genererar dock också värme. Lysrör rekommenderas. Typ ett kit som detta: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18585/arcadia-pro-t5-kit-6-uvb-24-w-57-cm


Kan det vara så att du blandar ihop UVA med IR-A?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild