Terrarium till bt skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

205
25
Strunten:

Kul med fler som skaffar skinkar :D


18
0
ChinHeart:

Det har varit min dröm att ha en blåtunga i så många år. Sedan jag fick en uppvisad för mig så har jag varit helt fast. Gissa om jag blev glad när jag såg att de fanns på mässan! Hittade direkt min favorit!


30
9
E_M:

Riktig snygging! Grattis till köpet :) Jag vill säga T. gigas evanescens. De 2 färgade ränderna på ryggen (gigas gigas har oftast enfärgade linjer) den mörkblå tungan (gigas gigas har ofta en väldigt ljus tunga, ibland med rosa tungspets) de tydliga ränderna på svansen och främst av allt har han väldigt mycket ljusa fläckar på både fram- och bakbenen medans gigas gigas i de flesta fall har helsvarta eller minimalt med ljusa prickar. 

Gigas evanescens är den längsta av blåtungearterna och kan bli runt 70 cm i vissa fall, så 1,80 m² som de andra redan sagt är vad som gäller enligt L80. 

Jag ger min blötmat (hundmat, inte kattmat!) precis som Anders men varierar med annat som kycklingbröst/hjärta/lever osv och självklart diverse insekter. Se till o lära "honom" äta grönsaker nu i tidig ålder, jag köpte min som 1,5-åring och har ett helskotta med att han petar bort grönsaker o frukt ur maten :P Ruccola, zucchini, gröna bönor osv är saker han får i varje måltid tillsammans med blötmaten och då och då blandar jag i lite frukt. Insekter ger jag ca 1 gång per vecka och ett mål "blandad mat" per vecka (till en vuxen skink alltså). 

Saker du aldrig ska ge är exempelvis avokado, rabarber o lök. Finns en jättebra food chart på sidan Anders tipsade om där det står hur ofta man kan ge olika saker och om de innehåller höga halter av vissa ämnen man ska vara återhållsam med. :)


30
9
E_M:

Och sen kan jag tillägga att könsbestämningen inte är det lättaste om man inte är riktigt jäkla grym på det :) Håll utkik efter "sperm plugs" när den blir äldre och bulor på sidorna om svansroten eller rent av att den visar hemipenisar när den gör sina behov. Min har aldrig lämnat några sperm plugs efter sig och har inget annat fysiskt som tyder på hane, kunnigt folk har kollat och säger hona även dom. (Jag e dock så inkörd på att det är en han så jag kallar fortfarande den för honom :P) 


18
0
ChinHeart:

Tack så hemskt mycket för dina tips E_M! Jag ger honom frukt och grönt och hans favorit är vattenmelon. 


Har ju hört att sniglar och snäckor älskar dem.. och säljaren sa sniglar OCH snäckor.
Så idag när det regnade hämtade jag en liten snigel ute som han fick, dvs utan skal. Han blev helt slemmig i munnen av den och först kunde han knappt öppna munnen, och kunde inte få ut tungan. Jag fick såklart panik så jag stod med honom i badrummet i en halvtimme och tryckte in tops i munnen på honom för att försöka få ut lite.. Det hjälpte inte så långt på vägen men jag hade en spruta kvar sedan jag stödmatade mina musungar som jag fyllde med vatten och tryckte in i munnen på han. Det lättade upp slemmet lite och det blev i jämförelse till hur det var från början mycket bättre. Nu får han ut tungan och när han gapar är det inte mycket slem kvar. Men han kämpar och trycker och hostar och försöker göra allt för att få ner det. Vet inte vad jag ska göra.. och jag är jätteorolig, för tänk om han dör. Skulle ju vara jätteroligt om drömmen bara fick vara levande i några få dagar.. jag som är så glad över min Draconis skulle ligga i sängen och grina om han dog.

Vad tror ni? Jag har frågat anders och en kompis som är duktig på reptiler om tips. Men jag behöver mer! Just nu ligger han i terrariet men han hostar och håller på än.. det har gått ca 2 timmar nu.


205
25
Strunten:

Att plocka djur utomhus är inte alls bra, bättre att ge levande snäckor som du odlar själv. alternativt köpa inlagda på ICA, jag ger min egenuppfödda samt dubia syrsor m.m, även sallad, kattmat m.m. Dem är allätare och vissa saker bör inte ges allt för ofta. Tänk ett steg längre nästa gång är mitt råd. Ingen är proffs i början utan alla är nybörjare, men man lär sig av erfarenhet och tips och råd. Lycka till med din kompis och hoppas det blir bättre!


18
0
ChinHeart:

Han jag köpte av sa att det var helt okej att plocka.. hatar att folk bara kastar ur sig saker. Jag kommer aldrig mer våga ge varken sniglar eller snäckor efter det här. Jag ska verkligen tänka längre nästa gång, usch jag känner mig så himla dum.. Hatar mig själv. Vill bara att han ska bli bättre. Tror ni han blir det..?


30
9
E_M:

Han har inte fått ner vatten i lungorna då är du sprutade honom i munnen? Hmm, aldrig varit med om något sådant så jag kan nog inte hjälpa dig.. Avvakta tills imorgon om han inte blir sämre? tror kanske inte det finns så mycket du kan göra själv.. :/

Men som Strunten säger så vill jag inte heller rekommendera att plocka insekter utomhus. Det finns dom som gör det, men som har dem inomhus i typ en vecka så de hinner rensa systemet och få i sig mat man själv ger dom. Men som sagt, det finns bättre alternativ som diverse snäckor (exempelvis arter av achatina som småttingar). 

 

Och Strunten, skippa kattmaten och gå över till hundmat. :) Kattmaten innehåller mer av ett visst ämne som jag inte kommer på vad det heter just nu, men som inte ska ges i såna mängder till blåtungor. 


205
25
Strunten:

Det skall ajg tänka på E_M :)


30
9
E_M:

Och om du tog en snigel, alltså typ en skogssnigel, så har de ju mycket segare slem än vanliga sniglar, kanske därav problemet med slemmet i munnen.. Snäckor (fångesnkapsuppfödda pratar jag då om) ger de flesta med skal, blåtungorna spottar ut skalet efter de tuggat sönder snäckan. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild