Två skäggisar, men bara en i dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Madde01:
Hej!
Adopterade två skäggisar för 2 dagar sedan, en hona på 4 år och en hane på 7 år (iaf enligt förra ägarna). Jag börjar undra då de påstår att de aldrig fått ägg, har inte försökt kolla då jag vill låta dem vara ifred efter flytten. Men nu till min fråga:

Hanen käkade ett par syrsor och gräshoppor sedan började han gräva i sin grotta hela kvällen och nu ligger han i sin grotta och kommer inte ut.

Honan är aktiv och äter sallad, kommer ut från sin grotta då och då, kommer fram när jag kollar temp osv. Är det något speciellt jag ska göra för Hanen som troligt vid är/börjar gå i dvala? Vill inte släcka ner allt när honan är så aktiv.

Kan tilläggas att förra ägarna inte verkat ha hygrometer i terrariet och de har nog inte heller kollat temp i olika delar då jag mätte över 50 grader på solplatsen (har bytat lampa, nu ca 40-41 grader). Samt att de hade värmematta på rätt hög temp och ej sprayade terrariet dagligen, alltså väldigt låg luftfuktighet.

Vore tacksam om någon med mer erfarenhet av liknande vill svara. :) 

657
344
Johnexotics:
Finns en risk att nån av dom ger sig på den andra. hade jag varit du hade jag satt ena i ett eget terrarium 

3
0
Madde01:
Johnexotics skrev:
Finns en risk att nån av dom ger sig på den andra. hade jag varit du hade jag satt ena i ett eget terrarium 


Ja, tänkte samma innan jag var hos förra ägarna och hämtade men tydligen har de bott tillsammans i flera år utan aggressivitet. De är jämnstora och har inte varit på varandra (hittills).
Eller menar nu under den eventuella brumeringen? Eller bara allmänt? :) 

657
344
Johnexotics:
Allmänt. Vet där jag utbildade mig till djurvårdare hade 2 i hop och dom har gått tillsammans i flera år. men en dag fick ena för sig hugga den andra  så fick en infektion så dom var tvungen att kapa svansen. Känns som en onödig risk då dom ändo lever ensama i naturen :)

3
0
Madde01:
Ok. Ja, planen var från början att bara köpa en men när jag nu fick chansen att ta över dessa så tog jag den. Jag får hoppas på att de håller sams tills jag fått iordning ett till terrarie helt enkelt :) 

657
344
Johnexotics:
Varför ens riskera det?

84
38
Ems:
Johnexotics skrev:
Varför ens riskera det?


För att personen inte har ett till terrarie färdigt på ett par timmar. Står ju tills hon fått iordning ett till? 

657
344
Johnexotics:
Ems skrev:


För att personen inte har ett till terrarie färdigt på ett par timmar. Står ju tills hon fått iordning ett till? 

ah missade det 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild