Ögonfransgecko - Matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
SaraEk:
Hej, jag har en ögonfrans gecko som inte har något matintresse. Jag har haft geckon i något är nu, i början var det rimligt intresse i mat och den älskade när jag gav kackerlacka. Dock åt den inte tillräcklig för att växa utan bara för att hålla samma vikt. Varje dag har geckon haft tillgång till fräscht CGD av repashy, samt så fick han kackerlackor var tredje dag, Inget intresse för pincettmatning så la det i en plats burk, kackerlackan sprang tills geckon åt den. Jag erbjöd mer insekter för att geckon skulle gå upp i vikt, men då ignorerade den CGD. Jag minskade då kackerlackorna igen för att den iallafall skulle äta något av CGD. 
Det gick bra och ett tag så gick den upp några gram, tills för 2 månader sedan då geckon minskade intresset utav insekterna. Jag har erbjudit mjölmask då han åt en och inte ville ha mer sedan dess. Jag har försökt att hand mata CGD för att geckon inte ska svälta. Jag undrar nu ifalll några på forumet har några tips eller kan hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra. Jag ser inga yttre parasiter eller annat på geckon. 

Terrariet är tät inrett för att den ska få möjlighet att gömma sig och klättra, det är terra bark på botten. Fuktigheten ligger alltid på 80% och temperatur på 22-23 grader. Jag har det ljust under dagen ca kl 7 och mörkt vid natten ca kl 22. Jag har sett över miljön och inredningen och hittar inte någon anledning till stress. Har mistänkt att geckon kan ha fått en mask eller annan inre parasit, har dock inte hittat info. 

Skriv gärna om ni har haft en liknande situation eller kan hjälpa mig på något sätt. 

143
72
Ezrath88:

Hej, då jag själv har Ögonfransgeckos så kan jag säga att du behöver inte vara orolig :). Jag har läst att dem kan klara sig ett tag utan mat.
Om du ser att den har bajsat någonstans i terrariet sedan du sist kollade på ett speciellt ställe så kan du vara lugn. För om den bajsar som den ska så äter den. Det kan vara så att du kanske har ändrat runt i terrariet så att den kan ha blivit något förvirrad över inredningen. När jag själv hade ändrat i hela terrariet så hade en av mina Ögonfransgeckos gömt sig vid ett ställe i ett par dagar utan att flytta på sig.

Jag var som du orolig för att den inte ville äta och hade kollat upp att det kan bli så om man ändrar för mycket i terrariet och att det är ingen fara så länge man fortsätter att spraya vatten i terrariet och ser till att hålla fuktigheten uppe i normala värden för arten :). Om du ger den en chans att få utforska sitt terrarium utan att ta ut den för mycket så ska du se att den kommer att äta som vanligt igen :).
Du skulle även kunna testa att byta ut kackerlackorna mot syrsor. Och du skulle även kunna låta dem få springa fritt i terrariet och låta din Ögonfransgecko få jaga dem när den själv vill :). Åter igen, om du ser bajs i terrariet under dem här närmaste dagarna så har den ätit.
Hoppas att det här lugnar ner dig :). 


152
227
TowerOfGray:
Om din Frans inte äter sin CGD så bör du sluta med insekter tills den äter sin gröt. 
Puangea och Repashy är en balanserad diet som har vitaminer och mineraler som en frans behöver. Den klarar sig endast på det. Dock så får den inte i sig allt den behöver om den endast matas med insekter. Därför bör insekterna vara endast som godis någon gång i veckan.

Om du hand matar din ödla så kommer den till slut att sluta försöka hitta maten på egna hand också.

Mitt tips vore att bara lägga in CGD som vanligt och vänta tills den äter regelbundet. Kanske testa olika smaker.

80% hela tiden i fuktighet är inte alls bra heller. Det bör torka ut lite  under dagen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild