Substrat - Ikea odla - kokosfiber

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
1
Lz2542:
Hej! Detta är kanske en dum fråga, men har köpt kokosfiber från Ikea, ska det blandas ut med vatten först? Känns som att det ska de ska läggas ut som det är men det är extremt hårt. Kvittar nog egentligen om det är kokosfiber från Ikea eller från en zoo butik tror de säljs torrt som det är från båda. Har aldrig användt mig av de innan så därför jag frågar. Kör på terra bark just nu men tänkte blanda ut det med lite kokosfiber. Har läst att vissa inte är jätte glada för Ikea "odla" men har hört mest bra om de så kör på det ändå, för kännedom. 

5061
3824
Tropfrog:
Den här odlingsjorden av förnybar kokosfiber är lätt att ta med hem och förvara, eftersom den är sammanpressad till små briketter. Allt du behöver göra när du ska börja plantera är att tillsätta vatten.

www.ikea.com/se/sv/p/odla-odlingsmedia-kokosfiber-20287100/

Mvh
Magnus 

152
227
TowerOfGray:
Ja, man lägger till vatten i påsen så jorden sväller upp :)
Själv brukar jag använda Odla och göra en blandning med ogödslad torv.

13
1
Lz2542:

TowerOfGray skrev:
Ja, man lägger till vatten i påsen så jorden sväller upp :)
Själv brukar jag använda Odla och göra en blandning med ogödslad torv.



blir det inte möjligt då i terrariumet? Med tanke på att det blir fuktigt när man blandar med vatten? 


5061
3824
Tropfrog:
Vad är det för djur du skall ha det till?

Mvh
Magnus 

143
72
Ezrath88:
Lz2542 skrev:


 


blir det inte möjligt då i terrariumet? Med tanke på att det blir fuktigt när man blandar med vatten? 



Det blir inte mögligt i terrariet. När du tillsätter vatten i en lagom stor hink eller balja och lägger sedan i en sådan kokosfiber tegelsten så kommer det att bli mycket lättare för dig att få den mängd av jord som du vill ha.
För efter en visst antal minuter (står oftast på förpackningen :)) så har briketten svält upp så att du får 5 liter jord. Jag har använt mig av både plantation soil och mossa som jag har köpt i briketter liknade former och jag följde anvisningarna på förpackningarna när det gällde tiden. Kan nämna att när man bara kolla på en sådan bit så tror man inte i början att det kan bli mycket jord av bara en bit. 


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Lz2542 skrev:


 


blir det inte möjligt då i terrariumet? Med tanke på att det blir fuktigt när man blandar med vatten? 


Det blir ganska fuktigt ett tag ja, men oftast inte mögel. Sedan beror det ju lite på. Häller du i för mycket vatten kan det bli äckligt, då kan du du behöva krama ut jorden sedan. Vissa djur (t.ex de flesta fågelspindlarna) brukar hålla på och sitta på väggarna eller på inredningen för att undvika att sitta i direktkontakt med det fuktiga substratet i några dagar tills det torkat på ytan. Sedan kan det också spela roll om du har falskbotten eller inte. Har du ett bioaktivt terrarium är mögel inte heller farligt, utan normalt att det uppstår i början och sedan försvinner på några veckor när hoppstjärtarna käkat upp det.

Som Magnus sa: Vad ska du ha för djur däri?

152
227
TowerOfGray:
Lz2542 skrev:


 


blir det inte möjligt då i terrariumet? Med tanke på att det blir fuktigt när man blandar med vatten? 



Det är mer sannolikt att jorden torkar.
Är det konstant fuktigt och dåligt med ventilation så kommer det ju så klart mögla. 
Men jag själv har inte haft problem med mögel i sånt bottensubstrakt.

13
1
Lz2542:

EmanuelKarl skrev:

Det blir ganska fuktigt ett tag ja, men oftast inte mögel. Sedan beror det ju lite på. Häller du i för mycket vatten kan det bli äckligt, då kan du du behöva krama ut jorden sedan. Vissa djur (t.ex de flesta fågelspindlarna) brukar hålla på och sitta på väggarna eller på inredningen för att undvika att sitta i direktkontakt med det fuktiga substratet i några dagar tills det torkat på ytan. Sedan kan det också spela roll om du har falskbotten eller inte. Har du ett bioaktivt terrarium är mögel inte heller farligt, utan normalt att det uppstår i början och sedan försvinner på några veckor när hoppstjärtarna käkat upp det.

Som Magnus sa: Vad ska du ha för djur däri?



jag har en majsorm, har läst på internet att många använder sig av kokosfiber så tänkte att jag skulle testa det 


13
1
Lz2542:

Tropfrog skrev:
Vad är det för djur du skall ha det till?

Mvh
Magnus 



jag har en majsorm, dumt att jag inte nämnde de blev ett hastigt skrivet inlägg 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild