Golden Gecko värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
4
Ravenoz:
Hallå igen! 
Jag har googlat runt och hittar inget bra svar på min fråga. Jag har sett många terrarium med "golden geckos" där man har en värmelampa i varma delen. Min fråga är, är lampan nödvändig? "solar" den typen av gecko? Eller räcker det med att ha en värmematta?
Tack på förhand! 

5060
3824
Tropfrog:
Lampa är nog nödvändig i vilket fall så att de kan känna skillnad på natt och dag. Uv ljus till nattlevande djur har debatterats hett några gånger här. Slutsatsen är väl att det inte är nödvändigt men troligtvis en fördel.

Mvh
Magnus 

8
4
Ravenoz:
Lampa kommer den att ha oavsett men på youtube använder folk en värmelampa, typ en sån man använder till t.ex skäggagamer. Eftersom att den här typen av gecko är nattaktiv så blev jag fundersam om det verkligen är nödvändigt. Värme behöver den, men då kan man väl använda en värmematta? Tänkte mer på matamältning osv, om värmelampa är nödvändig så som med skäggagamer och liknande. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ravenoz skrev:
Hallå igen! 
Jag har googlat runt och hittar inget bra svar på min fråga. Jag har sett många terrarium med "golden geckos" där man har en värmelampa i varma delen. Min fråga är, är lampan nödvändig? "solar" den typen av gecko? Eller räcker det med att ha en värmematta?
Tack på förhand! 

Jag antar att du menar Gekko bandenii? Så mycket lättare när man använder vetenskapliga namn.

Min erfarenhet av arten är väldigt begränsad, det kom in en av misstag via en foderleverans i en zooaffär där jag hjälpte till (och den blev inte såld på väldigt länge). Den solade gärna ibland, jag upplever att värmelampor är mycket bättre för solplatser när det kommer till spridningen av värmen till alla djur som vill ha solplats. Det blir mycket naturligare än en värmematta på glaset så glaset och ödlans fötter blir varmare än ödlans rygg. Jag kan faktiskt inte komma på någon gecko som inte sitter framme och solar ibland om de får chansen, även om det för vissa arter innebär dagtid medans de sover, finns säkert några som inte gör det men inte någon jag känner till. UVB till nattaktiva ödlor säger man generellt inte behövs (men kan debatteras enligt vissa, jag har det inte till alla mina ödlor men det skadar inte så länge du har rätt sort), men en värmelampa istället för matta är mycket bättre till solplatser om du frågar mig, och det gäller för nästan alla geckos.

8
4
Ravenoz:
Ni är alltid så snabba och duktiga på att besvara mina funderingar! Tack så mycket! :) 

102
100
jonnyake:
EmanuelKarl skrev:

Jag antar att du menar Gekko bandenii? Så mycket lättare när man använder vetenskapliga namn.



Du har helt rätt i att det är bättre att använda vetenskapliga namn, om man har den kunskapen. Men då är det bra om man stavar det rätt också :) Gekko badenii ska det vara. Vill man läsa gammal litteratur kan man söka på Gekko ulikovskii.

Jag hade 3st i min ungdom. Då använde jag både värmelampa och ett element, som båda nyttjades flitigt. 

Mvh Jonny
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild