Lättskött djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
12
GrontApple:
Hej!

Jag skulle vilja komma igång med ett så lättskött djur som möjligt, och funderar på t ex. snäckor och diverse insekter.

Tanken är att längre fram skaffa en kungspyton, men jag har för närvarande dålig hälsa (åtminstone 6 månader till, troligtvis minst 1 år enligt läkare) och tror inte att jag klarar av att sköta om ett såpass stort terrarium som behövs. Så planen ligger på is tills vidare.

Men jag vill gärna ha något djur i mitt liv (min katt gick nyligen bort och det känns väldigt tomt, även om terrariedjur inte är husdjur på samma sätt så vill jag gärna ha någonting levande här hemma). Så jag undrar vad som eventuellt skulle kunna fungera? Spindlar går bort pga. fobi, annars fungerar allt.

Det behöver vara något som inte kräver något jättestort terrarium som man behöver pyssla med.
Gärna ett djur som man kan mata med t ex. grönsaker eller frukt från affären, dvs. inte behöva odla insekter. Pinnar ska tydligen äta konstiga saker som rosenblad, vilket kan vara svårt att få tag i, annars hade det varit ett alternativ.

Det som låter bäst efter att ha läst igenom skötselråden är en jättesnäcka. Men någon sa att man måste städa terrariet jätteofta eftersom de lortar ner. Hur ofta ska man städa egentligen? Byter man ut allt substrat eller bara det översta lagret? 

19
11
AlbinS07:
Hej! Kul att du vill ha nåt sådant djur. Jag skulle tipsa om millipeder. Dem behöver inte jätte stort och dem äter frukt och grönt. Finns många olika arter att välja mellan. Lite tråkigt att dem gräver ner sig bara. Annars är ju rosenbaggar ett alternativ. Hoppas du hittar nåt du gillar, MVH Albin

101
91
Trypto:
Snäckor låter som ett toppen alternativ!

De är skitiga djur, det stämmer. Jag har hoppstjärtar ihop med mina, många har även gråsuggor/isopoder, det hjälper till enormt med städningen. När jag väl behöver städa (kanske 1 gång i veckan) så samlar jag ihop det översta lagret av jorden och byter ut det, sedan fyller jag på med nytt vid behov. Man ska aldrig byta ut allt substrat på en gång, då de bygger upp en bakterieflora i substratet som är absolut nödvändig för dem att fortsätta leva i. 

Alltså: mata med grönsaker och sepiaskal, samt byta ut och toppa upp substratet (och plocka bort rutten mat) vid behov. Superlätta djur. Beroende på art får man även söka efter ägg och förstöra dem lite då och då.


36
12
GrontApple:
Förlåt för sent svar!

Tack så jättemycket för förslagen! Ska kolla upp lite fina skalbaggar och deras skötselråd, men jättesnäckan står just nu högst upp på önskelistan. Har alltid varit förtjust i snäckor.

Jag tänkte bara höra - luktar det mycket "snigel" i det rum man har terrariet i? Ni förstår nog vilken lukt jag menar, lite fuktig och mossig. Funderar på om jag kan ha den i sovrummet eller om det blir svårt att sova då jag är känslig för lukter. :)

101
91
Trypto:
GrontApple skrev:
Förlåt för sent svar!

Tack så jättemycket för förslagen! Ska kolla upp lite fina skalbaggar och deras skötselråd, men jättesnäckan står just nu högst upp på önskelistan. Har alltid varit förtjust i snäckor.

Jag tänkte bara höra - luktar det mycket "snigel" i det rum man har terrariet i? Ni förstår nog vilken lukt jag menar, lite fuktig och mossig. Funderar på om jag kan ha den i sovrummet eller om det blir svårt att sova då jag är känslig för lukter. :)



Jag tycker inte att de luktar något alls, förutom när man öppnar terrariet och sticker in huvudet, då luktar det lite skog som du beskriver. Det kan lukta om man lämnar någon grönsak inne för länge och den hinner bli äcklig, men det är ju en del av den dagliga skötseln att hålla ett öga på. Har aldrig upplevt att lukten har letat sig utanför själva terrariet oavsett.

36
12
GrontApple:
Trypto skrev:



Jag tycker inte att de luktar något alls, förutom när man öppnar terrariet och sticker in huvudet, då luktar det lite skog som du beskriver. Det kan lukta om man lämnar någon grönsak inne för länge och den hinner bli äcklig, men det är ju en del av den dagliga skötseln att hålla ett öga på. Har aldrig upplevt att lukten har letat sig utanför själva terrariet oavsett.


Fantastiskt! Då verkar en jättesnäcka vara rätt val, tror jag. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild