Pilgiftsgroda terrarie storlek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
LiamAstrom:
Jag var sugen på att skaffa några pilgiftsgroder då jag just nu bara har ödlor. Jag har ett tomt terrarie med måtten 100x44x50 (LxBxH) vad för sorter hade ni rekomenderat till den storleken dem jag är mest intreserad av är gulbandad pilgiftsgroda (Dendrobates leucomelas) och grön svart pilgiftsgroda (Dendrobates auratus) men vet inte om dem behöver ha högre terrarie. Jag hade också helst haft dem i en liten grupp 3-5 st och helst inte i par. Tack i förhand :)

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Skulle gå bra i den storleken. Båda arterna du nämner är bra nybörjararter och är inte aggressiva mot rumskamrater, dvs. gruppvänliga (dock äter honor varandras ägg, och det kan bli bråk ibland för att konstatera vilka som är dominanta, men aldrig med några allvarliga konsekvenser). 3-4 stycken skule absolut få plats däri. Men blanda inte de arterna, eller flera olika färgvarianter av dem (tolkade inte ditt inlägg som att det var din plan, men skrev med det ändå), de kan få hybrider vilka är fruktade i grodhobbyn. Fler alternativ som också fungerar bra i grupp är valfri Phyllobates eller Epipedobates (dock inte jättemånga Epipedobates att välja på bland de som är lätta att få tag på). Däremot så är till exempel de flesta varianterna av Dendrobates tinctorius väldigt territoriella och kan allvarligt skada eller döda andra av samma kön om de bor i mer än ett par, särskilt honor kan bli sura på rumskamrater av samma kön. 

Kolla gärna in pilgift.se, finns supermycket bra information om just pilgift där.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild