Ytterligare om korallfingergrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
karmacoma:
Det var ett tag sedan mitt senaste inlägg angående grodor men nu är det dags för mer. 

Ok frågor:
Jag skulle vela ha ett bioaktivt terrarium, funkar vilket substrat som helst eller bör det vara nåt special?

Kan man sätta en värmeplatta/värmeslinga på ena sidan? Utan att torka ut varken groda eller substrat

Behöver jag en "fogger" eller ett regnsystem? Nåt som fuktar? Ett vattenfall???

det var nog allt för tillfället, tacksam för alla råd och svar jag kan få!

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
karmacoma skrev:
Det var ett tag sedan mitt senaste inlägg angående grodor men nu är det dags för mer. 

Ok frågor:
Jag skulle vela ha ett bioaktivt terrarium, funkar vilket substrat som helst eller bör det vara nåt special?

Kan man sätta en värmeplatta/värmeslinga på ena sidan? Utan att torka ut varken groda eller substrat

Behöver jag en "fogger" eller ett regnsystem? Nåt som fuktar? Ett vattenfall???

det var nog allt för tillfället, tacksam för alla råd och svar jag kan få!

1. Det finns många alternativ till substrat, men vad som helst går inte bra. I mina nya terrarium till pilgiftsgrodor använder jag bara bark (jag blandar också ut det med lite perlite, för att det ska vara mer väldränerat då jag har många känsligare växter som gillar det, men ren bark fungerar också bra för många växter), men finns många alternativ. En mix som är vanlig kommer från SerpaDesign på youtube (inte han som uppfunnit den, men han har lagt upp dem på youtube och fått mängder med visningar så han associeras ofta med dem) består av två delar sphagnummossa, en del jord (t.ex kokosfiber, viktigt att det inte är blomjord med konstgödsel i), en del bark (någon som inte bryts ned snabbt, t.ex orkidebark eller bara reptilbark från djuraffären), en del sand och en halv del krossad grillkol. Jag gillar den, men har gjort lite egna modifieringar. Jag tar bort sanden, och tar två-tre gånger så mycket bark, eller till och med ännu mer. Det viktigaste är att du inte tar ren jord eller ren sphagnum, det bryts ned till en gegga som luktar ruttet ägg relativt fort, det vill du undvika. Därför har jag mycket bark osv i mina blandningar, det bryts ned långsamare.

2. Baserat på min research vill korallfingergrodor ha 24-28 grader, men terrariet blir också lite varmare än resten av rummet av belysningen, och kyls ned av luftfuktigheten. Hade jag varit du hade jag satt upp terrariet, med belysning, växter och allt, och sedan se vad temperaturen blir när det varit igång ett tag, någon vecka eller två. Om det är lite väl kallt kan du sätta en väldigt svag värmematta (typ 7w) på sidan, gärna med frigolit på utsidan för att leda mer värme in i terrariet, och se hur det påverkar temperaturen, och sedan testa mig fram. Bioaktiva terrarium bör ändå vara igång någon månad innan djuret flyttar in, särskilt eftersom korallfingergrodor ändå väger lite grann och kan ha sönder oetablerade växter, så du har tid på dig att fixa sånt.

3. Regnsystem och foggers behövs inte, men regnsystem kan vara praktiskt att ha om man inte orkar spraya så ofta. Jag är ganska lat och är inte den personen som sprayar tre gånger per dag (inte för att man kanske ska det för korallfingergrodor, men ändå), så för mig var regsystem väl spenderade pengar. Men jag har också pilgiftsgrodor som vill ha det ganska mycket fuktigare. Jag ser foggers som väldigt onödiga, och föredrar regnsystem av anledningen att de inte bara höjer luftfuktigheten utan även vattnar samtidigt. Foggers höjer luftfuktigheten väldigt mycket väldigt snabbt (vilket korallfingergrodor enligt min research inte alls ska ha) utan att ge ifrån sig så mycket vatten alls.

4. När det kommer till bioaktiva terrarium så brukar många inte rekommendera vattendelar och vattenfall i folks första byggen, och jag köper det helt och hållet och är glad att jag inte gjorde det (jag har faktiskt inte några alls ännu). Det finns tillräckligt mycket saker att lära sig först, och tillräckligt mycket saker som kan orsaka problem. Däremot gillar korallfingergrodor stora vattenskålar, så någon snygg relativt stor vattenskål, kanske med lite dekorerad utsida med silikon, kokosfiber och bark om du vill ha det, låter som en plan enligt mig. 

7
1
karmacoma:
Tack!! Det är verkligen till stor hjälp! Ska börja planera nu för att eventuellt köpa grodan på en mässa i juni
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild