Är min vandrande pinne sjuk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Evelinasvenssn:

Jag hade två vandrande pinnar, en av de gick bort för bara någon dag sedan men den andra verkar må bra. Den som dog slutade äta och sen bara ramlade ihop och låg död på botten.

Den pinnen jag faktist har kvar släpper vattendroppar... Det kommer en droppe från munnen som tillslut ramlar. Han har även lämnat "vatten"droppar på glaset, de torkar in o ser ut som lite av en brun fläck.
Försökte bifoga bilder men vet inte om det funkar

Det är en vanlig indisk vandrande pinne
Jag matar den med vanlig ekologisk isbergssallad
Temperaturen är 20° och håller luftfuktigheten mellan 60-70%

Vet inte om det är någon mer information jag har missat men det är bara fråga! Är lite orolig att min andra också kommer dö eller om dom har blivigt sjuka. Den som dog hade inte dehär problemet utan den bara slutade äta och dog.


657
344
Johnexotics:
Det är inte så dom är gammla ?

3
0
Evelinasvenssn:
Johnexotics skrev:
Det är inte så dom är gammla ?

nej :(
jag köpte dom 1 januari och då var dom nån månad gamla bara

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag kan inte mycket om vandrande pinnar ska jag säga.. men kan något djur leva på endast isbergssallad? Spontant låter det grymt näringsfattigt :)

Googlar man livslängd på arten blir dom upp till 1år. 

3
0
Evelinasvenssn:
Jonas_ skrev:
Jag kan inte mycket om vandrande pinnar ska jag säga.. men kan något djur leva på endast isbergssallad? Spontant låter det grymt näringsfattigt :)

Googlar man livslängd på arten blir dom upp till 1år. 


Den är mellan 2-3 månader så den ska ha ett tag kvar iallafall! 
Tjejen jag köpte dom av matade sina med isbergsallad eftersom dom bara äter blad, försökte med persillia och maskrosblad (som enligt ett forum skulle funka) men det åt dom inte hahah

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Evelinasvenssn skrev:


Den är mellan 2-3 månader så den ska ha ett tag kvar iallafall! 
Tjejen jag köpte dom av matade sina med isbergsallad eftersom dom bara äter blad, försökte med persillia och maskrosblad (som enligt ett forum skulle funka) men det åt dom inte hahah


Många rekommenderar blad från körsbär, salal, ek, hallon, björnbär, ros, hassel till vandrande pinnar och löv. 

Som sagt det kanske räcker gott med lite isbergssallad men lät lite klent att endast ge det :) Hoppas du får bra svar av någon kunnig på pinnar. 

657
344
Johnexotics:
Salal är poppis med

5099
3873
Tropfrog:
Nu är det väl sisådär 35 år sedan jag hade pinnar. Jag matade uteslutande med liguster. Det var långt innan internet så jag provade mig fram till det. Liguster är vintergröna och går att skörda året om. Hade jag skaffat pinnar idag hade jag nog varierat mer. Men det funkade....hade alldeles för många pinnar till slut :)

Mvh
Magnus

4
24
Sigridhusse:

Isbergssallad är något av det mest näringsfattiga som finns i växtväg. Inte ens får och kaniner äter det.

Jag tror att dina pinnar svälter ihjäl helt enkelt.


3
0
Liljagare:
Jag matar mina med salal som jag köper från blombutiken, vresros och hallon som jag plockar. Den ser ut som de trivs bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild