När krävs det tillstånd för försäljning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
4
Ravenoz:
Hej!
Jag har googlat runt men har inte hittat något bra svar på mina funderingar så jag testar här.

När behöver man tillstånd för att föda upp och sälja möss till foder (eller husdjur, är det någon skillnad på tillstånd?) 

5088
3861
Tropfrog:
Det är länsstyrelsen i ditt län som kan svara på den frågan. Tolkningen kan skilja mellan olika län.

Du behöver garanterat tillstånd om du skall driva det med vinstsyfte. Då räknas det som yrkesmässig verksamhet och kräver alltid tillstånd.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Ravenoz skrev:
Hej!
Jag har googlat runt men har inte hittat något bra svar på mina funderingar så jag testar här.

När behöver man tillstånd för att föda upp och sälja möss till foder (eller husdjur, är det någon skillnad på tillstånd?) 


www.lansstyrelsen.se/dalarna/djur/djur-i-verksamheten/tillstand-for-sallskapsdjur-och-hast.html

5088
3861
Tropfrog:
"Antalet djur avgör om du behöver tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur"

Samma formulering hittade jag hos två andra länsstyrelser. Säger inte så mycket. Du behöver kontakta dem och fråga hur de tolkar regeln för just möss.

Mvh
Magnus 

656
344
Johnexotics:
Så här är det i kalmar 

När behöver du tillstånd för yrkesmässig verksamhet med djur?
Du behöver alltid tillstånd när du har en yrkesmässig verksamhet med djur, även om du bara har ett enda djur. Det är att verksamheten har ett ekonomiskt syfte som styr, inte antalet djur.

Exempel på verksamheter som behöver tillstånd är:

ridskolor
zoobutiker
djurgrossister
A-tränare inom trav
uppfödare av foderdjur.

5088
3861
Tropfrog:
Samma eller liknande formulering på Kalmar länsstyrelse som de andra.

"Antalet djur avgör om du behöver tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur."

Ordvalet yrkesmässigt är en viktig del:

Om det är yrkesmässigt krävs tillstånd oavsett antal djur.

Om det inte är yrkesmässigt så behöver du tillstånd när du går över en viss odeffinierad mängd djur. Här behöver man kontakta sin egen länsstyrelse för att få reda på vad som gäller i sitt län.

Mvh
Magnus 

656
344
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
Samma eller liknande formulering på Kalmar länsstyrelse som de andra.

"Antalet djur avgör om du behöver tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur."

Ordvalet yrkesmässigt är en viktig del:

Om det är yrkesmässigt krävs tillstånd oavsett antal djur.

Om det inte är yrkesmässigt så behöver du tillstånd när du går över en viss odeffinierad mängd djur. Här behöver man kontakta sin egen länsstyrelse för att få reda på vad som gäller i sitt län.

Mvh
Magnus 




står dock detta om inte är yrkesmässigt

Du behöver inte tillstånd för övriga sällskapsdjur även om du håller, föder upp eller säljer många av dem. Om syftet däremot är att verksamheten ska ge ekonomiskt utbyte så är den yrkesmässig vilket innebär du behöver tillstånd.  

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
"Antalet djur avgör om du behöver tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur"

Samma formulering hittade jag hos två andra länsstyrelser. Säger inte så mycket. Du behöver kontakta dem och fråga hur de tolkar regeln för just möss.

Mvh
Magnus 


Svårt att misstolka denna formuleringen:

När behöver du tillstånd för yrkesmässig verksamhet med djur?
Du behöver alltid tillstånd när du har en yrkesmässig verksamhet med djur, även om du bara har ett enda djur. Det är att verksamheten har ett ekonomiskt syfte som styr, inte antalet djur.

Exempel på verksamheter som behöver tillstånd är:

ridskolor
zoobutiker
djurgrossister
A-tränare inom trav
uppfödare av foderdjur.

5088
3861
Tropfrog:
javan skrev:


Svårt att misstolka denna formuleringen:

När behöver du tillstånd för yrkesmässig verksamhet med djur?
Du behöver alltid tillstånd när du har en yrkesmässig verksamhet med djur, även om du bara har ett enda djur. Det är att verksamheten har ett ekonomiskt syfte som styr, inte antalet djur.

Exempel på verksamheter som behöver tillstånd är:

ridskolor
zoobutiker
djurgrossister
A-tränare inom trav
uppfödare av foderdjur.


Jag håller med om att det är svårt nästintill omöjligt att misstolka det. Har man vinstsyfte skall man ha tillstånd.

Det stora problemet kommer om upfödningen är på hobbynivå och utan vinstsyfte.  Då lämnas ett mycket vidare tolkningsutrymme som också varierar något mellan länsstyrelserna.

Mvh
Magnus

5088
3861
Tropfrog:
Johnexotics skrev:




står dock detta om inte är yrkesmässigt

Du behöver inte tillstånd för övriga sällskapsdjur även om du håller, föder upp eller säljer många av dem. Om syftet däremot är att verksamheten ska ge ekonomiskt utbyte så är den yrkesmässig vilket innebär du behöver tillstånd.  


Ja precis. Din citerade text och min står ju direkt efter varandra och motsäger varandra kraftigt. Det är därför jag rekommenderar att vända sig till sin egen länsstyrelse med specifika frågeställningar. Ts bor i Dalarnas län så skrivningen på Kalmar läns hemsida är orelevant.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild