Skorpion klättrar på väggen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
1
Hugohej123:
Har en heterometrus laoticus som jag köpte igår. Den försöker klättra upp på glaset och på växten jag har. Är detta normalt
mvh hugo

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
En bild på terrariet säger mer än tusen ord.

När det kommer till spindlar brukar det bero på att substratet är så fuktigt att det är obekvämt att sitta i (förutom för trädlevande spindlar såklart), men jag har inte upplevt att regnskogslevande skopioner ogillar det. Men värt ett försök. 

Men för att utesluta andra fel, vad har du för substrat, temperatur och belysning? Och som sagt, en bild på terrariet säger mer än tusen ord.

6
1
Hugohej123:
Jag använder mig av jord. Jag har 24 grader i terrariet

6
1
Hugohej123:
Jag läste att de gillade att klättra

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Hugohej123 skrev:
Jag läste att de gillade att klättra

Tycker fortfarande att du ska lägga upp bild på terrariet, och skriva vad för belysning du har (om du har någon). Hur tjockt är substratet och hur har den det med gömställen? Hur stort är terrariet? Min erfarenhet säger inte att de gillar att klättra, tvärt om, de gillar att gräva, och klättrar de bör man ändå se över terrariet. Skorpioner gör inte saker för att de "gillar" att klättra för att upptäcka växten och glaset, utan av någon anledning såsom att den försöker komma bort från något dåligt substrat eller något annat fel i terrariet/fel på marken som gör att skorpionen inte gillar det och vill bort därifrån.

Jord är också väldigt odetaljerat. Är det blomjord från plantagen, jord utifrån eller sånt där kokosfiber från exo terra som man köper i block och blöter upp? 

5088
3857
Tropfrog:
Ts har haft djuret i två dagar. Kan det inte vara så att den fortfarande håller på att utforska sin nya miljö? Borde man inte vänta lite längre innan man börjar att ändra saker?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Ts har haft djuret i två dagar. Kan det inte vara så att den fortfarande håller på att utforska sin nya miljö? Borde man inte vänta lite längre innan man börjar att ändra saker?

Mvh
Magnus 

Skulle kunna vara så också. Om man ska ändra direkt eller vänta beror, enligt mig, på vad man skulle ändra på i så fall. Jag hade nog ändrat ganska snabbt om det var något tydligt och lätt att åtgärda, men annars bara vänta och se om beteendet slutar. En annan sak som är viktig är att om TS har den i ett Exo terra kan det vara smart att åtgärda problemet (om det är något problem) snabbt då skorpioner kan fastna i metallnätet ifall det finns någon risk att den kommer åt det.

Ytterliggare fråga till TS: Klättrar den konstant eller bara ibland? Jag fick intrycket av det första och det skulle jag ta som ett dåligt tecken, men vet ju inte så mycket heller. 

6
1
Hugohej123:

6
1
Hugohej123:
Jag använder vanlig jord från plantagen

5088
3857
Tropfrog:
Problemet med "vanlig jord" från plantagen är att det inte finns någon sådan produkt och därför kan ingen veta vad det är och säga bra eller dåligt.

De flesta men inte alla jordprodukter på plantagen har tillsatt konstgödsel. Jag vet inte om eller hur det kan påverka din skorpion. Men eftersom det garanterat inte har några fördelar så gäller försiktighetsprincipen och man bör undvika såna produkter.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild