Tämja hungrig trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
josse93:
Hej, är ny till det här med reptiler och har för två veckor sedan skaffat mig en trynsnok. Tänkte fråga om lite tips på hur jag ska göra för att få den handtam. Erkänner att jag gjorde fel första dagarna och hanterade den vilket resulterade i att jag blev biten, tror så här i efterhand att det va för den va hungrig och stressad, så tar på mig det helt. Har nu fått tre mål mat och ätit jätte bra alla gånger, senast var i tisdags. Lät den va i måndags och såg igår att knölen på magen hade gått ner så provade att hantera den en stund efter att jag tvättat och spritat händerna och underarmar, hade även små handskar på mig. Det gick bra och vi höll på i ca 4 min. Provade idag igen och det gick bra tills jag lät den lukta på min arm. När den hade luktat i ca 20sek försökte den bita, fick tag lite i handsken men släppte ganska fort. Planerar att mata igen på söndag och kommet låta den va imorgon då det verkar som att den redan är hungrig. Så nu kommer frågan, tänker jag rätt om jag tror att jag har en hungrig orm som tror att jag är mat och fortsätta som jag gör med mat var 5e dag och då en dag där jag hantera den? Eller ska jag fortsätta hantera så mycket som möjligt förutom dagen den ska äta, någon dag efter och när den ömsar? Har tyvärr inte hittat så jätte mycket information om att tämja trynsnokar som bits så jag tänkte att jag ställer frågan här. Ursäkta det långa inlägget men ville ta upp den info jag trodde var relevant. Tack på förhand.

5061
3826
Tropfrog:
I foresee a storm comming :)

Mvh
Magnus

6
3
josse93:
Haha XD hoppas inte det men kan vara fullt möjlig att det inte går, men vill ändå prova så gott jag kan. Tar hellre ett bett nu när den är ca 20cm än när den är 50-60cm. Men är tacksam för alla tips jag kan få ;)

206
224
Danne72:
Varför ska du försöka tämja en giftorm? 

80
28
Zombieboyy88:
Tror det gör lika ont hur stor den är? Jag blev biten av min och det gjorde jäkligt ont 

6
3
josse93:
Det är i så fall en lättnad om det kommer göra lika ont när den är större. Upplevde mer att det var lite läskigt än att det gjorde fysiskt ont, tänderna gick knappt igenom skinnet. Men är inte jätte pigg på att ta flera om den skulle tugga på mig ett tag.:)

80
28
Zombieboyy88:
josse93 skrev:
Det är i så fall en lättnad om det kommer göra lika ont när den är större. Upplevde mer att det var lite läskigt än att det gjorde fysiskt ont, tänderna gick knappt igenom skinnet. Men är inte jätte pigg på att ta flera om den skulle tugga på mig ett tag.:)


Min tuggade en stund för var lite krångligt och få bort henne, blödde typ i 20 min efteråt 

167
162
Imori:
Här är tips från Emily på hur man intereagerar med en defensiv orm.

youtu.be/a9tTGSGwpBQ

Märk väl att jag inte uppmuntrar hantering av varken trynsnok, womapyton eller gopher/bullsnake utan orsak. Och definitivt inte att medvetet pressa djur att bita för fler views.
Men; Att veta hur man gör kan vara väl så viktigt dagen man måste plocka ut sin defensiva orm ur terrariet för att storstäda eller rent av ta den till veterinären.

Medlem i SHF
273
341
Jubari:
Vill bara inflika då en för stor del av trynsnok hållare inte är insatta i hur potenta de faktiskt kan vara om man har otur, så sök gärna på heterodon nasicus bite på google.. och var försiktig.

6
3
josse93:
Tack för omtanke. Har googlat, läst, tittat på videos och hitta även någon vetenskaplig artikel om hur potent giftet är(vet inte hur trovärdig den artikeln va egentligen men). Har förmodligen sätt det värsta som kan hända och är beredd på konsekvenserna om det värsta skulle inträffa, och det är därför jag frågar om hjälp, då jag inte vill att den ska bita varken mig eller någon annan (även fast jag är medveten att det kan och förmodligen efter vad som hänt kommer hända, då jag säkert kommer göra misstag). Är inte ute efter att gosa och kela med den utan kunna hantera den för att känna efter eventuella knölar, om den blir sjuk, eller öms som fastnat osv. Vet också att trynsnokar inte är kända för att bita men alla djur är individer och jag fick en som gör det. Trynsnokar har vuxit och blivit min favorit orm därför valde jag den som min första. Har spenderat månader med efterforskning om dom så tycker att jag har någorlunda uppfattning om hur dom fungerar. Men då jag inte hittat så mycket information om dom som faktiskt bits behöver jag lite hjälp på traven med just hantering då det är en giftig orm, så varken jag eller någon annan blir skadad i onödan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild