Tips på bra filter/pump till 2st reeves :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Flexibell:
Skitar ner något så förbannat har haft en vanlig pump men tänkte om det finns något annat bra? Tar alla tips om rengörning av akvarium osv. Hellst inte jätte dyrt 

5111
3882
Tropfrog:
Nu har jag inte mycket erfarenhet av sköldpaddor. Men det borde inte vara någon skillnad på vattenrening från andra vattenlevande djur?

Billig säker och effektiv filtrering är filterkammare:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

Mvh
Magnus 

13
7
rrroadkill:
Jag har JBL Cristalprofi, har glasklart vatten. Ytterfilter har mycket filtermedia som hjälper mycket för vattenkvaliteten. Vilket märke du väljer spelar ingen större roll, läs recensioner så du vet att det är lättskött och sikta på en kapacitet på 2-3 ggr rekommenderad vattenvolym. Dvs om du har 200 liter vatten så välj ett filter för 400-600 liter, det högre om du har hög belastning på karet (beroende på hur många sköldpaddor i den vattenvolymen, hur mycket matning/överbliven mat, ev fiskar osv)

5111
3882
Tropfrog:
Jag gillar christalprofi. Mycket bra filter. Bara lite osäker på om den klarar ts krav på "helst inte jättedyrt". Men det är klart, med filterkammare som förfilter och en mindre christalprofi fylld med biologisk media så har man en väldigt prisvärd och effektiv lösning.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ett kraftigt ytterfilter, typ eheim eller fluval. Jag tycker fluvals fx5 och fx6 är bra och prisvärda.

Sen delvattenbyten några gånger per vecka :) är en hel del arbete med vattensköldpaddor då dom skitar ner otroligt mycket som du skriver.

Du skriver att du har en "vanlig pump"... vad är det mer specifikt? Ett klassiskt innerfilter du menar? Dom brukar man få göra rent ofta, speciellt om den är underdimisionerad till vattenvolymen. Hur stort akvarium pratar vi om förresten?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild