Köpa vandrande pinnar för första gången

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
QuercusRobur:

Hej,

Jag och min dotter funderar på att köpa vandrande pinnar (det är förstås jag som vuxen som ansvarar för dem). Jag har bara haft däggdjur förut så detta är nytt för mig. Efter googling har jag fler frågor än innan så jag gör ett försök att fråga här. 

Vi vill ha en lättskött sort som är lätta att hantera, jag tänker tex när man gör rent hos dem eller om den klättrar upp på handen. Helst någon som inte får så många ungar/inte får ungar alls (dvs man kan köpa bara hanar) så att vi har koll på antalet. Har ni tips? Hur länge lever den sorten och vad äter de? Trivs de med att vara ensamma, ett par stycken eller många tillsammans? 

Jag har sett att man kan ha dem i en stor plastlåda med myggnät som sitter fast med en snodd. Kanske någon sten och några pinnar i, en ampellilja, persilja och mat?

Många frågor... 

 

 


7
3
herkules137:
låter som du inte har gjort någon forskning alls
skulle hjälpa om du skrev vilken ras det var

5061
3826
Tropfrog:
Vad jag vet så finns det inte olika raser bland vandrande pinnar, bara olika arter, låter som att du inte gjort någon forskning alls ;)

Ts frågar ju om tips på art, vilket tyder på hen inte bestämt sig ännu.

Ts: ursäkta, men det var minst 35 år sedan jag hade pinnar så jag kan inte hjälpa till med dina frågor. Men det finns många som är duktiga på dem här så du får säkert bra svar.

Mvh
Magnus

101
91
Trypto:
Har inte ägt vandrande pinnar själv, men kan tipsa om denna sida: annasdjurbod.se/
Där finns både generella skötselråd och lite information om arter som finns (som man sedan kan söka vidare på). Lycka till!

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
QuercusRobur skrev:
Hej,

Jag och min dotter funderar på att köpa vandrande pinnar (det är förstås jag som vuxen som ansvarar för dem). Jag har bara haft däggdjur förut så detta är nytt för mig. Efter googling har jag fler frågor än innan så jag gör ett försök att fråga här. 

Vi vill ha en lättskött sort som är lätta att hantera, jag tänker tex när man gör rent hos dem eller om den klättrar upp på handen. Helst någon som inte får så många ungar/inte får ungar alls (dvs man kan köpa bara hanar) så att vi har koll på antalet. Har ni tips? Hur länge lever den sorten och vad äter de? Trivs de med att vara ensamma, ett par stycken eller många tillsammans? 

Jag har sett att man kan ha dem i en stor plastlåda med myggnät som sitter fast med en snodd. Kanske någon sten och några pinnar i, en ampellilja, persilja och mat?

Många frågor... 

 

 


Det finns många lättskötta arter. Några tips från mig är exempelvis Sungaya inexpectata, Medauroidea extradentata, Trachyaretaum carmelae mfl. Dessa har jag själv ägt eller har på annat sätt erfarenhet av. Baserat på min research är det ingen skillnad överhuvudtaget i svårighetsgrad på dem och t.ex Carausius morosus och Ramulus artemis. Är det någon särskild art du fått upp ögonen för?

Av de jag nämnde är inexpectata och carmelae de enda som har två kön, men honor kan föröka sig utan hane också. Man kan också ha dem på ett substrat som är lätt att byta, t.ex papper, och förstöra äggen. Då kan ni ju dessutom spara kläcka ett lämpligt och kontrollerbart antal, det kanske är spännande för dottern och väldigt enkelt. 

Jag minns att vi hade en insexpectatahane i skolan som var fullvuxen när vi fick den, och levde nästan ett år hos oss. Därefter såldes hela våran koloni, och jag hörde från köparen att just den hanen levde i lite över ett halvår till (ska tillägga, han betalade inte för just den hanen, eftersom han var så gammal och vi trodde att han inte skulle leva längre till). Honorna levde dock aldrig så länge. Mina Medauroidea extradentata levde aldrig så länge, och kulle gissa att livslängden är samma för morosus och artemis och de andra jättetunna små som knappt väger något.

Jag tror inte pinnar mår dåligt av att bo ensamma men det är ju alltid kul att ha flera tillsammans. Det är nog ganska neutralt. Oftast har jag haft flera tillsammans, tycker det är kul att ha en liten koloni

Jag hade kört ett riktigt terrarium, det är mycket snyggare. Har man en större plastlåda hade det kanske blivit omständigt med snoddlock, men vad vet jag. Men annars låter det nog bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild