Kameleont Belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

508
304
Jonas77:
Hej, Hid från sköldpaddsbrejor här ovan är en bra start. Jag har själv kört solar raptor, men mega ray lär vara minst lika bra.

Du behöver inte ha öppna sidor för att få "bra luft". Bor du själv i näthus? Vad är "bra luft"? Luft som inte har rätt luftfukt och temperatur är inte bra luft i mina ögon.
Sätter du igen sidorna och lämnar en spalt på 10cm öppen på två sidor ca två tredjedelar upp så har du ett utgångsläge att testa dig fram från. Terrariet ska hålla en bra tempersturgradient och luftfukt och ska kunna torka ut om du sprayar under dagen, det brukar vara tecken på rätt mängs luftcirkulation.

6
0
Mikkdikk:
Danne72 skrev:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-70-w-med-drivdon-multi-och-lampsockel.html
Jag kör med sån till min yemen och får bra värme i nät-terrarie.
mvh Daniel


Tror du man kan köra enbart denna på vardera terrarierna och plocka bort nuvarande uvb bulb och 3 halogen puckar som ja kör mes nu för o slippa kabelormbo? 

18
5
Cloud:
Hur stora är terrarierna? Min erfarenhet av HID är att man inte behöver en 100w lampa om man inte har ett jätteterrarium. Förmodligen skulle 50 w HID räcka bra för varje terrarium. Du kommer oavsett antal watt behöva montera lampan så att den är en bra bit ovanför nättaket. Annars blir UV-strålningen för stark. Som du ser på bilden ovan så rekommenderas ett avstånd på 50 cm mellan lampa och reptilens solplats för en 100w HID. Lite mindre för mindre wattantal.

Nätterrarium är i vårt klimat främst användbara på sommaren, om man har en balkong eller har möjlighet att ha dem utomhus när temperaturen tillåter. Inomhus är luften i allmänhet för torr för tropiskt levande reptiler, och även om man sprejar med vatten så blir det för torrt i ett nätterrarium. Man kan som sagt bygga om dem eller göra en provisorisk lösning med plastfolie på sidorna, bara man ordnar så att fukten hålls kvar (men såklart med viss luftomväxling). För de allra flesta kameleontarter är ett välventilerat glasterrarium lämpligast. Glasterrarier av "standard"-modell har dock ofta för lite ventilation.

18
5
Cloud:
För att svara på frågan du ställde så kan en HID-lampa ovanför varje terrarium eventuellt räcka, då de har ett bra allmänljus. Å andra sidan så är det i princip bättre ju mer man kan belysa ett terrarium, så länge man med växter och inredning även skapar skuggigare platser.

Jag skulle för min del rekommendera ett terrarium planterat med levande växter. T.ex hoyor (porslinsblommor, som finns i många olika arter) är utmärkta för ett kameleontterrarium, då de både tål att torka ut, gillar mycket ljus, samt med ett rankande växtsätt erbjuder bra klättringsytor för kameleonter.

206
224
Danne72:
Mikkdikk skrev:


Tror du man kan köra enbart denna på vardera terrarierna och plocka bort nuvarande uvb bulb och 3 halogen puckar som ja kör mes nu för o slippa kabelormbo? 

Det fungerar utmärkt, jag har 2 st 70w widebeam i mitt nät-terrarie som är 105x105x185cm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild