Skäggagam, värmesidan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Krussedull skrev:


Tack för ett informativt och bra svar!
Höjden på lampan är ca 26cm ovanför solplatsen. 



Jag skulle nog inte sätta en sån lampa närmre än 30-35 cm iaf.

13
3
Krussedull:
Flyers90 skrev:



Jag skulle nog inte sätta en sån lampa närmre än 30-35 cm iaf.

Tack, fixar!

72
400
CyberZoo:
Den lampan är nog för stark även med ett avstånd på 35 cm. MV-lampor funkar bäst ifall man har tillgång till en Solarmeter och ett mycket högt eller öppet terrarium (till exempel för sköldpaddor, även om HID alltid är att föredra) eftersom de har en stor felmarginal vad gäller hur mycket UVB de avger. Dom där 160 wattarna kan avge galet mycket UVB på kort avstånd.

Med tanke på att det hade varit bra med ett tjockare lager bottensubstrat så hade mitt tips varit en 24 W Arcadia ProT5 12% UVB + en halogenlampa eller två kopplade till en termostat. 

69
21
Justivan:

Jag skulle rekommendera att tempa ödlorna i sig, sedan orelaterat till temperaturen så skulle jag rekommendera att blanda ut sanden med torv eller liknande för att minska risken för kronisk förstoppning. 

 


13
3
Krussedull:
CyberZoo skrev:
Den lampan är nog för stark även med ett avstånd på 35 cm. MV-lampor funkar bäst ifall man har tillgång till en Solarmeter och ett mycket högt eller öppet terrarium (till exempel för sköldpaddor, även om HID alltid är att föredra) eftersom de har en stor felmarginal vad gäller hur mycket UVB de avger. Dom där 160 wattarna kan avge galet mycket UVB på kort avstånd.

Med tanke på att det hade varit bra med ett tjockare lager bottensubstrat så hade mitt tips varit en 24 W Arcadia ProT5 12% UVB + en halogenlampa eller två kopplade till en termostat. 


Verkar som det mesta i startpaketen inte är så bra för våra nya vänner... :(

13
3
Krussedull:
Justivan skrev:
Jag skulle rekommendera att tempa ödlorna i sig, sedan orelaterat till temperaturen så skulle jag rekommendera att blanda ut sanden med torv eller liknande för att minska risken för kronisk förstoppning. 

 



På ryggen 34,2 och 33,7 grader, ej liggandes på solställena vid mättillfället.

72
400
CyberZoo:
Krussedull skrev:


Verkar som det mesta i startpaketen inte är så bra för våra nya vänner... :(

Mv-lampor är väl egentligen inte direkt dåliga egentligen, det handlar mer om att de är svåra att använda därför att själva tillverkningen ger upphov till för stor felmarginal (+- 30 % oavsett tillverkare i princip). Det gör att det inte går att lita på det som står på kartongen utan man måste egentligen mäta för att ha nån koll på hur mycket UVB djuret får. 

25
12
Bokuggla:
Håller med om vad andra sagt avståndet mellan lampan och ödlorna ska vara större! Varför den blir mörk kan bero på massor av olika saker som t.ex stress, att den är kall, ömsar (som du sa) eller helt enkelt att den ändrar färg. Min kan vissa dagar se helt grå ut och sen nästa dag vara jätteröd :)
Har den "ränder" under hakan/magen? Hur länge har du haft dem?
Skulle skaffa en ny termometer för att vara säker och sen checka av efter den ömsat klart. Om det är en temperaturs fråga borde ju båda ha reagerat likadant. 

13
3
Krussedull:
Bokuggla skrev:
Håller med om vad andra sagt avståndet mellan lampan och ödlorna ska vara större! Varför den blir mörk kan bero på massor av olika saker som t.ex stress, att den är kall, ömsar (som du sa) eller helt enkelt att den ändrar färg. Min kan vissa dagar se helt grå ut och sen nästa dag vara jätteröd :)
Har den "ränder" under hakan/magen? Hur länge har du haft dem?
Skulle skaffa en ny termometer för att vara säker och sen checka av efter den ömsat klart. Om det är en temperaturs fråga borde ju båda ha reagerat likadant. 


Hej och tack för svar :)
Ja, nu ömsar dem båda ganska mycket för tillfället. Kan ej se några "ränder" just nu efter ömsning, kunde se någon enstaka innan ömsning. Vad är det för rand?
I varje terrarium har jag termometrar som på varma sidan säger 36 grader. Den mäter som sagt lufttempen. Sen har jag ir-termometer som då mäter yttemperaturen mätpunkten. På solplatsen mäter jag då en yttemperatur på 38-39 grader. Kalla sidan mäter jag ca 26 grader lufttemp och 26-27 grader yttemp.

Jag har även höjt upp lampan och ska införskaffa annan lösning liknande föreslaget av CyberZoo

Vi har haft våra två agamer i 2 veckor nu. Är det lämpligt att ta ut dem för att byta och fylla upp med mer bottensubstrat enl rekommendation här, eller ska jag vänta en stund till tills dem känner sig mer hemma?

25
12
Bokuggla:
Krussedull skrev:


Hej och tack för svar :)
Ja, nu ömsar dem båda ganska mycket för tillfället. Kan ej se några "ränder" just nu efter ömsning, kunde se någon enstaka innan ömsning. Vad är det för rand?
I varje terrarium har jag termometrar som på varma sidan säger 36 grader. Den mäter som sagt lufttempen. Sen har jag ir-termometer som då mäter yttemperaturen mätpunkten. På solplatsen mäter jag då en yttemperatur på 38-39 grader. Kalla sidan mäter jag ca 26 grader lufttemp och 26-27 grader yttemp.

Jag har även höjt upp lampan och ska införskaffa annan lösning liknande föreslaget av CyberZoo

Vi har haft våra två agamer i 2 veckor nu. Är det lämpligt att ta ut dem för att byta och fylla upp med mer bottensubstrat enl rekommendation här, eller ska jag vänta en stund till tills dem känner sig mer hemma?


Hej! Jag frågade bara då dem ibland kan bli svarta eller få "ränder" under hakan och magen när dem är stressade/upprörda. Det behöver dock inte vara något allvarligt. Min var också mitt i öms när jag fick henne, hon var väldigt mörk typ grå svart. Temperaturerna låter bra tycker jag, skulle kanske försöka öka temperaturen en grad eller två vid solplatsen beroende på hur gamla dem är. Jag hade enda up till 42 grader på solplatsen (ytan) när jag fick min (5 månader). Skulle gissa på att de är mörka pågrund av öms och kanske lite stress. Det går över med tid. 2 veckor är rätt kort tid och antagligen har dem precis börjat bli vana och bekväma vid sin omgivning och dig. Att ändra på något nu kan skapa mer stress. Jag väntade en månad för att ge min tid att bli bekväm. Hon blev fortfarande väldigt upprörd i flera dagar efteråt fastän att allt var exakt likadant haha :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild