Trans-pecos råttsnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
decode:

Hej! Jag håller på o gör research för att jag vill skaffa min första orm om ett par år, om jag känner mig redo då. Jag fastnade för trans-pecos råttsnokar enormt och kan inte sluta googla runt om dom. Min plan är att få så mycket information som möjligt om både arten och ormhållning i allmänhet för att sedan skaffa en sådan.

Jag tänkte fråga om det är någon här som äger en som kan dela med sig av lite egna erfarenheter kring denna art, samt vart dom fick den ifrån? Det verkar vara en väldigt populär art i USA men lyckas inte hitta en enda uppfödare här i Sverige. Tack :))


1660
776
fluffis:
decode skrev:
Hej! Jag håller på o gör research för att jag vill skaffa min första orm om ett par år, om jag känner mig redo då. Jag fastnade för trans-pecos råttsnokar enormt och kan inte sluta googla runt om dom. Min plan är att få så mycket information som möjligt om både arten och ormhållning i allmänhet för att sedan skaffa en sådan.

Jag tänkte fråga om det är någon här som äger en som kan dela med sig av lite egna erfarenheter kring denna art, samt vart dom fick den ifrån? Det verkar vara en väldigt populär art i USA men lyckas inte hitta en enda uppfödare här i Sverige. Tack :))


 
Vad kul!
Trans-pecos är en art som jag själv grottade ner mig i för en del år sedan. De är verkligen vackra :) För min del blev det aldrig någon men jag upplever att de ändå fanns lite här och var, i Sverige, mellan 2010 och 2015. Såg någon annons då också. För snokarter där marknaden är mer eller mindre död i Sverige, vänder jag mig till Danmark. Deras förbud mot giftormar och större ormar ger en bredare marknad för snokar. Mässan utanför Köpenhamn försöker jag att inte missa, det finns för det mesta alltid något spännande för en snoknörd som jag :)

Transpecos har jag fått för mig att de är hyfsat enkla att hålla. Lagom storlek. Inga jättekrav på särskild temperatur eller luftfuktighet, rätt lugna av sig. Och så gillar de gott luftflöde/ventilation har jag för mig.

Tittar man i artregistret här på terrariedjur så finns det sex personer som håller transpecos :)

3
0
decode:
fluffis skrev:

 
Vad kul!
Trans-pecos är en art som jag själv grottade ner mig i för en del år sedan. De är verkligen vackra :) För min del blev det aldrig någon men jag upplever att de ändå fanns lite här och var, i Sverige, mellan 2010 och 2015. Såg någon annons då också. För snokarter där marknaden är mer eller mindre död i Sverige, vänder jag mig till Danmark. Deras förbud mot giftormar och större ormar ger en bredare marknad för snokar. Mässan utanför Köpenhamn försöker jag att inte missa, det finns för det mesta alltid något spännande för en snoknörd som jag :) 


Åhtack tack tack!! Inte tänkt på angränsade länder, kanske hittar jag min drömorm där om ett par år! ❤️

Ja det enda jag får upp om TPRS i sverige är info och bilder från 8-10 år sedan, så jag söker runt på engelska sidor och youtube. Tänkte att jag kanske hade kunnat hitta en uppfödare i Sverige att fråga lite grann också :D
Tack så mycket för tipsen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild