Landdel till vatten sköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
6
RobertBrandin:
Hej jag har fått 2st Sternotherus odoratus

De bor just nu i mitt 375l akvarium, jag har sänkt vatten yttan och byggt upp med rötter så de kan komma upp och sola (Beställt värmelampa och uvb belysning)

Enligt förra ägaren är de snart 1 år (Hanne och Hona) och typ 8 cm

Men nu efter nya år tänkte jag anpassa akvariumet till dem, ge dem en riktigt land del med sand så att honan kan lägga ägg.

Hur stor sandel behövs och hur djup skall den vara.
Något mer jag måste tänka på ?

Skicka gärna bilder på hur ni har löst landdelen i era kar.

/Robert



206
224
Danne72:
RobertBrandin skrev:
Hej jag har fått 2st Sternotherus odoratus

De bor just nu i mitt 375l akvarium, jag har sänkt vatten yttan och byggt upp med rötter så de kan komma upp och sola (Beställt värmelampa och uvb belysning)

Enligt förra ägaren är de snart 1 år (Hanne och Hona) och typ 8 cm

Men nu efter nya år tänkte jag anpassa akvariumet till dem, ge dem en riktigt land del med sand så att honan kan lägga ägg.

Hur stor sandel behövs och hur djup skall den vara.
Något mer jag måste tänka på ?

Skicka gärna bilder på hur ni har löst landdelen i era kar.

/Robert



Dom blir könsmogna runt 5-7 år så du har tid att fixa det :)

229
223
Formula76:
Om du har tillgång till det så är en utedamm ett ypperligt alternativ, åtminstone på sommarhalvåret.
Där är det lättare att göra en naturligare miljö till dom. Och de mår bäst av att vara ute.

8
6
RobertBrandin:
Har igen ute dam men det finns på önske listan över saker som skall göras, men det kommer nog dröja innan jag kan starta ett sådan projekt tyvärr

9
39
tf71:
Vattensköldpaddors könsmognad beror inte enbart på ålder även tillväxten påverkar könsmognaden, ex en 10 cm Sternotherus odoratus som är 4 år kan mycket väl vara könsmogen. Dock ska man veta att många djur som växer lite för fort under överdrivet optimala förhållande kan få något kortare livslängd. Om dina är 8 cm eft ett år verkar lite väl bra för denna art. Det fanns en kille som hade 8 st Sternotherus odoratus tillsammans 2 hanar 6 honor i ett riktigt stort akvarium med rötter som ledde upp i flera plastlådor fyllda med sand/reptilbark eller liknande. Han hade annons flera gånger på blocket om egen uppfödning/försäljning. Han bodde utanför Finspång (Lotorp) i Östergötland. Lycka till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild