Åldersbestämma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Tetsula:
Har nyligen tagit mig an en gammal dam från en annan gammal dam. 
Art är okänd men nån form av träsk sköldpadda har jag fått fram. 

Den förra damen som ägde henne hade haft henne i 22 år och hon var fullvuxen när hon kom till henne. Har läst på att man kan räkna ringarna på skalet för att kunna höfta lite men på vissa rutor är hon helt slät..

Finns det något annat sätt? 

229
223
Formula76:
Tycker det ser ut som en Pelomedusa subrufa.
Lägger den huvudet till sidan?

Nej, det finns inget tillförlitligt sätt att åldersbestämma, förutom DNA antar jag.
Ringarna på skalet visar växtsäsonger, hos vilda sköldpaddor som ligger i dvala på vintern och bara växer på sommaren så kan det vara en fingervisning på hur många år den är. Men sen när den kommer upp i åren så som du skrev så börjar skalet bli mer slitet och polerat så då blir det mer gissning.
Men en sköldpadda som inte dvalar och lever i fångenskap med konstant föda så hade jag inte litat på denna metoden.

3
0
Tetsula:
Hon lägger huvudet åt sidorna innan hon springer iväg (fort som fan ???????? )

Hennes fötter ser ut som stora paddlar men hon har tår och är som sagt,  väldigt snabb på land men ligger väldigt gärna i sin pool och spanar :)

En annan sak är att hon har underbett och ser ut som en riktigt gammal gumma i ansiktet men så lever hon och är uppväxt på köttfärs hehe

5092
3863
Tropfrog:
Det går inte att åldersbestämma något djur med säkerhet om man inte känner till födelsedagen. Men då är det och andra sidan ganska så lätt.

Nej, det går inte att åldersbestämma med hjälp av dna.

Mvh
Magnus 

229
223
Formula76:
Då är det säkert en Pelomedusa subrufa.
Sök gärna information på hur den lever och vad den ska äta, köttfärs är ingen speciellt bra mat.

4
10
cndjur:
Typ Nötfärs bruka gå bra med tröga djur i början men se till efterhand att få den att äta ex pellets pga vitaminer kalcium d3 vitamin. Lättare sakt än gjort försök med Hikary ciklid gold fiskpellets o lite räkor i mindre del pga saltheten. Temperaturen påverkar matsmältningen prova 24-28 grader.

4
24
Sigridhusse:

Ha ha - känna till födelsedagen...!? :-D

Den var kul, (just för jag inte tror att det var avsett som ett skämt.)

GIVETVIS går det utmärkt att åldersbestämma många djur relativt säkert.
T ex, genom att;
- undersöka otoliter hos fiskar.
- kolla tandömsningen hos däggdjur.
- titta på fjäderdräktens utveckling hos fåglar.
- konstatera vilken ömsningsfas vissa insekter befinner sig i.
- jämföra hur stort djuret är jämfört med ett vuxet sådant. Funkar bara på däggdjur o fåglar.
- kolla benens tillväxtzoner hos däggdjur. Hur väl de är slutna.
- undersöka "dags"-ringarna på tandemaljen hos unga däggdjur. En tydlig ring per dygn och kan ses och räknas på ett tvärsnitt av tanden i mikroskop. Men denna fantastiska metod kom man fram till att "Turkana-pojken" (Miljon år gammal Homo erectus) inte alls var 14 år, som benen antydde, utan faktiskt bara 8!

MEN herptiler är lite svårare - speciellt dom som lever i fångenskap och inte har någon årsbunden tillväxtperiod (som redan är nämnt).


5092
3863
Tropfrog:
Jo, det är alltid kul att roa någon :)

Jag tror att det är viss skillnad på "med säkerhet" och "relativt säkert". Ingen utav de föreslagna metoderna fungerar att med säkerhet identifiera åldern på TS djur och inte heller på något annat djur relevant på detta forumet.

Som vanligt har dina inlägg väldigt lite att tillföra i den relevanta diskussionen.

Mvh
Magnus 

26
53
RIBRI:
Om det är en Pelomedusa subrufa äter den väl oftast i vattnet antar jag. Den ser ju fin ut i skalet ser inte klor o liknande pga telefon. Åldersbestämning kan du väl vänta med. Springer iväg som f..... som du nämner = pigg då kan du ha den i många år vid bra skötsel. Årsringar beror ofta på tillväxtperioder alltså vid god tillväxt sker ju en förändring i skalet, och i fångenskap om man ger dom rejält med mat i 2 mån och sedan mindre i 2 mån så syns det där som en del kallar årsringar, alltså osäkert då flera årsringar kan bildas per år. Är osäker på arten dock. Min man och son är tokiga i sköldpaddor men är inte tillgängliga i stunden. Mvh Britt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild