Orm och Katt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
12
Bokuggla:

Hej alla! 
Jag har en liten fundering om ormar och katter och har inte hittat något i trådarna. Jag har inte orm ännu och kommer inte ha på ett tag men jag försöker tänka på potentiella problem som kan uppstå mellan djuren. Mest fundersam är jag över hur katt och orm funkar då deras instinkter styr rätt mycket hos dem :)

 Jag blir orolig för att 1 katten skulle ge sig på ormen och 2 att ormen skulle bita katten. Jag är väldigt inne på trynsnokar dessutom så jag undrar hur deras gift skulle påverka en katt? Vet att giftet inte är en större fara för oss människor men hur är det för djur? 

Vet naturligtvis att om man bara är försiktig och ansvarig, har alla lås och säkerhet etc så borde det inte ens vara en fråga...men jag tänker ifall det av någon anledning skulle hända. Har hört att "alla får en orm på rymmen nån gång". Har någon annan haft denna oro eller varit med om det, vad hände isåfall? 

Tack! 


Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Så länge man har ett rymningssäkert terrarium så kan invånaren/ormen omöjligt rymma :) 

Har man både pälsdjur och ormar som husdjur bör dessa leva i olika rum i lägenheten/huset. Jag har under åren haft alla möjliga pälsdjur samtidigt som mina pytonormar. Men dom träffas såklart aldrig och vistas som sagt i olika rum. Jag har aldrig upplevt detta som ett problem, haft ormar sen 1993, utan uppehåll! 

Katter har jag hört gärna ligger ovanpå varma terrarium, det skulle jag dock aldrig tillåta under min uppsyn. 

25
12
Bokuggla:

Jonas_ skrev:
Så länge man har ett rymningssäkert terrarium så kan invånaren/ormen omöjligt rymma :) 

Har man både pälsdjur och ormar som husdjur bör dessa leva i olika rum i lägenheten/huset. Jag har under åren haft alla möjliga pälsdjur samtidigt som mina pytonormar. Men dom träffas såklart aldrig och vistas som sagt i olika rum. Jag har aldrig upplevt detta som ett problem, haft ormar sen 1993, utan uppehåll! 

Katter har jag hört gärna ligger ovanpå varma terrarium, det skulle jag dock aldrig tillåta under min uppsyn. 


Skönt att veta att du lyckats så länge utan problem! Känns lite bättre. Ja som jag skrev så bör det inte vara en fråga om man följer alla möjliga säkerhetsåtgärder som finns men jag är den typen av person som alltid måste fråga "men OM det skulle hända då?". 


16
6
Krug:

Jag har en boa och 2 katter. Bor i lägenhet men katterna får aldrig vara i rummet när jag tar ut ormen och terrariumet är alltid låst  samt stängd dörr. 

kommer nog inte vara några problem bara tänka lite vad man gör som med allt annat. 

mvh 

 


25
12
Bokuggla:
Krug skrev:
Jag har en boa och 2 katter. Bor i lägenhet men katterna får aldrig vara i rummet när jag tar ut ormen och terrariumet är alltid låst  samt stängd dörr. 

kommer nog inte vara några problem bara tänka lite vad man gör som med allt annat. 

mvh 

 



Tack för svar! Ja det låter ju som att det inte lär vara något problem om man bara använder sunt förnuft :)

379
399
Mr_B:

Hej har katt och orm i samtid sen 14 år tillbaks i alla fall. Även haft en P.baroni som lyckades rymma från deras gamla terrarium på något sätt och var borta en månads tid. Och varken katt eller orm tog någon större skada av detta. Ormen hade en liten skada runt halsregionen som idag har läkt fullt ut. Hur ormen kom ut är fortfarande ett mysterium. Så idag har jag gett dom ett nytt hem. 

Hur som helst en historia som slutade lyckligt för alla men annars är det nog störst risk att du blir av med ormen. Vad gäller o ligga på terrarium har min katt i alla fall aldrig haft det intresset. Men finns lika många personligheter bland andra djurarter som hos oss. Så man får väl vara lite förberedd på att allt kan hända. 


25
12
Bokuggla:
Mr_B skrev:
Hej har katt och orm i samtid sen 14 år tillbaks i alla fall. Även haft en P.baroni som lyckades rymma från deras gamla terrarium på något sätt och var borta en månads tid. Och varken katt eller orm tog någon större skada av detta. Ormen hade en liten skada runt halsregionen som idag har läkt fullt ut. Hur ormen kom ut är fortfarande ett mysterium. Så idag har jag gett dom ett nytt hem. 

Hur som helst en historia som slutade lyckligt för alla men annars är det nog störst risk att du blir av med ormen. Vad gäller o ligga på terrarium har min katt i alla fall aldrig haft det intresset. Men finns lika många personligheter bland andra djurarter som hos oss. Så man får väl vara lite förberedd på att allt kan hända. 


Hej! Tack för att du berättade om din erfarenhet med det här, skönt att det inte slutade så illa. Jag kan tänka mig att det är större risk för ormen. Jag är nog inte så orolig för att jag skulle göra ett misstag så som att glömma att låsa etc (dock kan det alltid hända) är nog mest nojig att folk som vaktar djuren skulle glömma det då jag reser rätt mycket, eller brukade iaf. Har en ödla som katterna inte bryr sig om men dem ligger gärna på terrariet när dem kan...roligt hur varje djur är en liten individ :P 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild