kan jag ha en korallfingergroda i ett 30x30x45?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
karmacoma:
Tänker skaffa en korallfingergroda, har hittat väldigt blandade åsikter och information om hur stort terrarium som krävs. Funkar 30x30x45 eller behövs större?

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
karmacoma skrev:
Tänker skaffa en korallfingergroda, har hittat väldigt blandade åsikter och information om hur stort terrarium som krävs. Funkar 30x30x45 eller behövs större?

Alldeles för litet. Lagen säger 0,4 kvadratmeter (på den ytan får du ha 5 st, men man får inte gå under den ytan även om man bara har en) och 40cm högt för trädlevande och marklevande grodor på 8-10cm, men i detta fallet tycker jag att det är mycket bättre att ta lite från bottenytan och lägga till mer höjd, t.ex ett 90*45*60 som är ett vanligt mått på terrarium, eller till och med ha 60*45*90 som ger samma volym, någonstans där har du minimumstorleken. Att de har samma krav för trädlevande och marklevande grodor är helt sjukt, så därför tycker jag att det sunda förnuftet får spela in och man bör utöka höjden, och att det är okej att sno lite av bottenytan då.

1
0
frogenthusiast:
EmanuelKarl skrev:

Alldeles för litet. Lagen säger 0,4 kvadratmeter (på den ytan får du ha 5 st, men man får inte gå under den ytan även om man bara har en) och 40cm högt för trädlevande och marklevande grodor på 8-10cm, men i detta fallet tycker jag att det är mycket bättre att ta lite från bottenytan och lägga till mer höjd, t.ex ett 90*45*60 som är ett vanligt mått på terrarium, eller till och med ha 60*45*90 som ger samma volym, någonstans där har du minimumstorleken. Att de har samma krav för trädlevande och marklevande grodor är helt sjukt, så därför tycker jag att det sunda förnuftet får spela in och man bör utöka höjden, och att det är okej att sno lite av bottenytan då.




Skulle det gå att ha den i ett exoterra 45x45x60?

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
frogenthusiast skrev:




Skulle det gå att ha den i ett exoterra 45x45x60?

Nej, 90*45*60 eller 60*45*90 är bra minimum, de har lite mindre bottenyta än minsta lagliga men höjden kompenserar för det, men 45*45*60 blir fortfarande alldeles för litet. Du skulle knappast bli arresterad för djurplågeri men vi vill ju djurens bästa  


5092
3863
Tropfrog:
45*45 ger 0,2 kvm. Eftersom det är mindre än lagstadgade 0,4 så är svaret nej.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild