Växt till b.hamorii

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
11
AlbinS07:

Tja! Jag har tänkt inskaffa en B.hamorii inom kort. Vill gärna då ha levande växter i terrariet och göra det bioactivt som mina andra terrarier. Skulle man då kunna ha en aloevera växt i terrariet eller är den skadlig för spindeln. 

Ge gärna tips på andra fungerande växter som skulle passa i miljön. 

MVH Albin


5092
3863
Tropfrog:
Jag har ingen erfarenhet av djuret i fråga. Men läste snabbt skötselinstruktioner på nätet.  Den rekommenderade ett ganska så fukthållande substrat och spreja när det är helt torrt.

Till alla aloe rekommenderas ett mer drännerande material och vattna när det torkat ut helt.

Även om det inte är optimalt så kanske det kan fungera. Det finns dock några saker som kan vara bra att veta:

Aloe Vera är en växt som blir mycket stor. Avsevärt större än att den skall få plats i ett normalt spindelterrarium.

Aloe Vera kommer ifrån ett kargt ökenklimat i Sydafrika medans spindeln kommer ifrån torr skog/buskområden i Mexiko.

Aloe Vera är inte känt för att innehålla några gifter, tvärtom. Man gör ju juicer och godis av det. Men jag skulle nog ändå personligen leta efter en växt som kommer ifrån samma klimat och är något mindre.

Mvh
Magnus       

19
11
AlbinS07:
Tack så mycket! Ska försöka leta upp en från samma område som passar klimatet. MVH Albin

7
5
Neospooder:
AlbinS07 skrev:
Tja! Jag har tänkt inskaffa en B.hamorii inom kort. Vill gärna då ha levande växter i terrariet och göra det bioactivt som mina andra terrarier. Skulle man då kunna ha en aloevera växt i terrariet eller är den skadlig för spindeln. 

Ge gärna tips på andra fungerande växter som skulle passa i miljön. 

MVH Albin


Hej!
Brachypelma Hamorii är en liten speciell art om man säger så. Jag har märkt att de är väldigt kännsliga för klimatändring och de vill inte ha det för fuktigt. Men experimentera lite. Jag har 2 hamooris, en av dem blir galen så fort det blir lite för fuktigt, alltså att han kan börja bita i saker eller gräva. (när de biter på inredning eller tak, eller gräver mycket så kan det tyda på att den ej är nöjd med något)
Men växter som ej behöver mycket vatten brukar funka kanon! 
Med mina hamoriis så har aloe och bromelia funkat bäst! Det är nog bäst att ha en växt som är styv, för spindeln kan lätt bita sönder blad.
Lycka till!
MVH Neo

19
11
AlbinS07:
Tack så mycket för svaren:)

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:

Neospooder skrev:

Jag har 2 hamooris, en av dem blir galen så fort det blir lite för fuktigt, alltså att han kan börja bita i saker eller gräva. (när de biter på inredning eller tak, eller gräver mycket så kan det tyda på att den ej är nöjd med något)


Jag måste bara flika in att det du säger om grävningen är helt fel. Brachypelma hamorii är en icke obligat (eller vad man ska säga på svenska) grävare. Just hamorii i ett litet och trångt terrarium där den inte känner att den sitter öppet ibland kan skippa att gräva en håla, men annars är tumregeln att om spindeln gräver en håla, gör sig hemmastadd och typ inte rör sig alls förutom vid matning osv så är det ett positivt tecken, men går de omkring rastlöst (undantag för könsmogna hanar som gör det oavsett) vantrivs de utan att gräva. Jag har aldrig haft någon marklevande spindel i 10+ cm tjockt substrat (eller motsvarande i förhållande till spindelns storlek om de varit yngre) utan att de grävt massor av hålor, detta inklusive ett flertal Brachypelmor.

Jag har erfarenheten att Brachypelma hamorii hatar när substratet är fuktigt. Lite fuktigt kan det bli, men är det fuktigare än att det kommer ut lite lite vatten när man klämmer på det börjar de sitta på väggen för att undvika det. Mina tre var olika toleranta mot det, men växter som inte behöver så mycket vatten är ett måste, men inga problem att hålla substratet fuktigt lite fuktigt i ett hörn så länge det inte blir för fuktigt


5092
3863
Tropfrog:
Jag har all respekt för Emanuels kunskaper när det gäller spindlar och vågar nog uttala mig ännu lite säkrare angående växtval baserat på det.

Ja, aloe verkar rimligt, men inte aloe vera som blir för stor. Men det finns massor av små aloe. Olika crassula trivs också bra i den miljön. Inga problem att välja någon av de större. De går utmärkt att klippa nästan hur mycket som helst. Ingen av dem kommer ifrån mexiko, men är kraftiga växter som tål lite stryk och gillar när det är torrt och det verkar viktigare här.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild