rätt eller fel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1226
464
leedragon:

Diskussion fråga, bör man ha djurarter som generellt har längre livslängder än människor? olika typer av sköldpaddor tillexempel. Hur garanterar man  djurens välmående när i normalsätt överlever de sina ägare?

 

Ormar och ödlor som kräver stora uttrymme?  snapper sköldpaddor eller burmesisk pyton, var bör man dra gränsen över det man kan ha som privatperson?


35
12
KarlXVI:
Huruvida det är etiskt rätt eller fel att hålla stora reptiler är ens egen åsikt. Följer man Jordbruksverkets lagar och regler kring hållning av djuren så har juridiskt sätt ingen något att säga. Dock kan jag tycka att även jordbruksverkets "minsta storlek" på terrarierna kan vara något små. Personligen skulle jag inte skaffa en stor pyton eller sköldpadda om jag inte kunde förse den med en stor utebur alternativt ägna ett stort rum åt den inomhus.

Angående din första fråga om långlivade djurarter. Man vill ju gärna tänka att "det löser sig", men som du säger så kan man inte garantera reptilernas välmående utan någon närastående som även den håller på med reptiler. Jag tycker såhär. Innan man skaffar t,ex en sköldpadda som lever längre än dig själv så bör du kolla med sambo, kompis, eller liknande för att i alla fall ha någon som vet om att djuret behöver bli omhändertaget efter din död

1226
464
leedragon:

KarlXVI skrev:
Huruvida det är etiskt rätt eller fel att hålla stora reptiler är ens egen åsikt. Följer man Jordbruksverkets lagar och regler kring hållning av djuren så har juridiskt sätt ingen något att säga. Dock kan jag tycka att även jordbruksverkets "minsta storlek" på terrarierna kan vara något små. Personligen skulle jag inte skaffa en stor pyton eller sköldpadda om jag inte kunde förse den med en stor utebur alternativt ägna ett stort rum åt den inomhus.

Angående din första fråga om långlivade djurarter. Man vill ju gärna tänka att "det löser sig", men som du säger så kan man inte garantera reptilernas välmående utan någon närastående som även den håller på med reptiler. Jag tycker såhär. Innan man skaffar t,ex en sköldpadda som lever längre än dig själv så bör du kolla med sambo, kompis, eller liknande för att i alla fall ha någon som vet om att djuret behöver bli omhändertaget efter din död


Om man bortser från jbv, så är det fortfarande en fråga om hur man gör bäst gentemot reptilen. jbv som du antyder vet inte alla gånger bäst för just arten i frågan.

Yes det där låter som en bra tumsregel för hur man tänker kring  långlivade djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild