Mitt nya 120x120 regnskogsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
89
kycklingen:
Jag haft mindre burkar innan men ville ha nått större, så det blev det, 120x45x120.

Jag har inte haft tid att göra någon tråd här men passar på att vissa mitt bygge genom bilder nu, ger en enklare beskrivning av bygget och vid frågor så fråga så svarar jag när jag hinner:)

Jag har valt att bygga en i formplyfa, jag satte ihop bitarna genom att limma kanter med akvariesilikon och skjuta fast dem med dykertpistol, det blev väldigt stabilt och jag slapp tänka på reglar eller skruvhål.

Alla skarvar är ordentligt fogade med akvariesilikon, innan jag lade fog så gjorde jag rent med rödsprit för att få ordentligt med fäste.

Jag valde ventilation i fronten och i taket och hoppas det ska vara tillräckligt. Jag har även 4 st 4x4cm fläktar som är riktade mot skjutglasen för att bli av med ev imma, dem skapar också en bra cirkulation i terrariet. Tänker att dem får vara igång några minuter då och då på dagarna.

Jag valde att sätta ett dräneringshål i botten och rakt ner i skåpet under där en bytta står för det.
Jag skapade en "inspektionslucka" att ha i terrariet om jag behöver kika i vi ev behov.

Bakgrunden gjorde med cellplast och fogskum.
Kokosfiber på bakgrunden som jag satt fast genom att först smeta ut vattenfast trälim och sen häll ut kokos och trycka fast.
Har skapat en några lianer och satt fast i bakgrunden med. 

I botten  har jag lecakulor-markduk-bottensubstrat. Bottensubstratet är en blandning av kokosfiber, grov sand, orkidekompost och pimpsten. Hoppas på att den blir luftig och dränerande.

Regnsystem med 12 dysor för effektiv bevattning.

Jag kommer med tiden att fylla på med mer grenar/lianer och växter med tiden så projektet är inte helt klart än.

Går allt som förväntat, inga läckor, bra växtlighet och klimat så blir det framåt jungfrugecko och/eller pilgiftsgrodor.

Nu är det igång! Nu ska det bara ställas in tider för fläktar och regnsystem.

Bilder kommer strax!

54
89
kycklingen:

5099
3873
Tropfrog:
Kul att se att du är på gång igen. Ser mycket bra ut.

Mvh
Magnus 

54
89
kycklingen:
Tropfrog skrev:
Kul att se att du är på gång igen. Ser mycket bra ut.

Mvh
Magnus 


Tack!

54
89
kycklingen:
Såhär ser det ut idag.






5099
3873
Tropfrog:
Fantastisk fint! Bra jobbat!

Här finns tre leucomelas som är leveransklara kring jul, de skulle nog trivas där ;)

Mvh
Magnus 

54
89
kycklingen:
Tack!

Ja runt jul så har jag ju kört det ett år så då har växterna fått växa till sig bra och jag har fått en bra balans i burken, så ja, då passar det bra att sätta in några små grodor:)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
kycklingen skrev:
Tack!

Ja runt jul så har jag ju kört det ett år så då har växterna fått växa till sig bra och jag har fått en bra balans i burken, så ja, då passar det bra att sätta in några små grodor:)

Det finns fler leucomelas hos mig, som är obesläktade med Magnus grodor, redan nu ifall du vill köpa från flera håll och undvika inavel.

54
89
kycklingen:
Har den senaste tiden fått lite nya invånare (äntligen) i burken. Grodorna växer på bra pch hoppas även mina jungfrugeckos gör det med.
Terrariet är stort och blir därmed också mängder av gömslen på alla möjliga platser. Storleken på terrariet gör också att jag får massor av olika "klimatzooner", finns fuktiga och torra platser, varmare och svalare, platser med mycket ljus och mörka dolda platser.
Djuren ser ut att trivas mycket bra.

Här följer lite bilder, har 35-40 växtarter i terrariet just nu och vackra friska djur från 3 duktiga medlemmar här på TD.


379
399
Mr_B:
Gillar det. Blev sugen på eget bygge nu. Riktigt fint bygge! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild