Nybörjarguide/skötselråd Brachypelma Smithi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Helmer95:
Hej är ny i denna grupp och ganska ny inom spindelkretsarna. Ska skaffa mig en semiadult Brachypelma Smithi och undrar hur man sköter den bäst. Vad för bottensubstrat ska den ha? Läst att lampa inte är att föredra eller funkar det ändå? Hur värmer ni upp era terrarier annars? Är väl 21 grader i huset och spindeln ska väl ha något varmare? Med vänlig hälsning, förvirrad nybörjare 

58
59
Daffas77:

Helmer95 skrev:
Hej är ny i denna grupp och ganska ny inom spindelkretsarna. Ska skaffa mig en semiadult Brachypelma Smithi och undrar hur man sköter den bäst. Vad för bottensubstrat ska den ha? Läst att lampa inte är att föredra eller funkar det ändå? Hur värmer ni upp era terrarier annars? Är väl 21 grader i huset och spindeln ska väl ha något varmare? Med vänlig hälsning, förvirrad nybörjare 


Hej och välkommen till forumet.

Vi har endel skötselråd här på forumet. Och spindelgurun Phalagorn har skrivit ett på smithi.
läs det och återkom hemskt gärna om du behöver mer info och råd.
Men vad gäller temperatur så funkar 21 grader, men det skadar inte att få upp den till ca 23-25 med hjälp av en värmematta på SIDAN av terrariet.
Mvh// Henrik


7
5
Neospooder:
Helmer95 skrev:
Hej är ny i denna grupp och ganska ny inom spindelkretsarna. Ska skaffa mig en semiadult Brachypelma Smithi och undrar hur man sköter den bäst. Vad för bottensubstrat ska den ha? Läst att lampa inte är att föredra eller funkar det ändå? Hur värmer ni upp era terrarier annars? Är väl 21 grader i huset och spindeln ska väl ha något varmare? Med vänlig hälsning, förvirrad nybörjare 


En tumregel brukar vara; om du är bekväm i temperaturen så är spindeln förmodligen det också.
Jag har kokosfiber till mina B. smithi, det mesta går bra, undvik bara bark-chips.
MVH/ Neo

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Neospooder skrev:


En tumregel brukar vara; om du är bekväm i temperaturen så är spindeln förmodligen det också.
Jag har kokosfiber till mina B. smithi, det mesta går bra, undvik bara bark-chips.
MVH/ Neo


Den tumregeln för tropiska djur i svenska hem har jag faktiskt aldrig hört :) 

Jag skulle nog rekommendera en temperatur på minst 25 till spindeln. 20-21 grader året om känns klent för djur från andra breddgrader. 

Ett bra tips angående extra värme till fågelspindlar och andra kryp är att ställa deras låda/terrarium ovanpå ett större terrarium, då får det värme utan extra värmekällor inblandade. 

Våra spindlar står i "orm-rummet" och där ligger temperaturen mellan 25-30 grader. Vintertid sänks både ljustimmar och temperatur något. 

7
5
Neospooder:
Jonas_ skrev:


Den tumregeln för tropiska djur i svenska hem har jag faktiskt aldrig hört :) 

Jag skulle nog rekommendera en temperatur på minst 25 till spindeln. 20-21 grader året om känns klent för djur från andra breddgrader. 

Ett bra tips angående extra värme till fågelspindlar och andra kryp är att ställa deras låda/terrarium ovanpå ett större terrarium, då får det värme utan extra värmekällor inblandade. 

Våra spindlar står i "orm-rummet" och där ligger temperaturen mellan 25-30 grader. Vintertid sänks både ljustimmar och temperatur något. 


Denna tumregel har jag hört från många andra som lever i länder med ungefär samma klimat. Men jag har det aldrig under 20 grader. På snitt kanske det är 23 grader i rummet.

9
7
Dacke82:

Kolla denna videon, mycket kloka råd från Tom Moran där han tar upp din art bla . Jag var själv lite orolig häromdagen nu när tempen i rummet ligger runt 21-22 grader...

 

www.youtube.com/watch?v=rz6_AvqxM_k

8. Temps and Humidity (26:50)


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild