DJUNGELRUTPYTON dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
14
TotteCarlson:
Jag har damlag mina 2.2 DJUNGELRUTPYTON (morelia spilota cheynei) ett antal vintrar nu. Förra försommaren resulterade det i parning och äggen kläckts lite senare under sommaren (det var första parningen för de djuren). I år hade jag hoppats på parning och ungar igen, men trots en bra dvala så blev det ingen parning. Men i dag typ dagar ett par veckor innan jag hade tänkt att påbörja dvalan sitter två av dem ihop.
Nu kommer vi till min fråga:
Går det att dvala en orm som möjligtvis har ägg i magen?

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

TotteCarlson skrev:
Jag har damlag mina 2.2 DJUNGELRUTPYTON (morelia spilota cheynei) ett antal vintrar nu. Förra försommaren resulterade det i parning och äggen kläckts lite senare under sommaren (det var första parningen för de djuren). I år hade jag hoppats på parning och ungar igen, men trots en bra dvala så blev det ingen parning. Men i dag typ dagar ett par veckor innan jag hade tänkt att påbörja dvalan sitter två av dem ihop.
Nu kommer vi till min fråga:
Går det att dvala en orm som möjligtvis har ägg i magen?


 

Beror på va dvala är för dig?


14
14
TotteCarlson:
Westman skrev:


 

 

Beror på va dvala är för dig?


Ja, inte "damlag" iaf, hehehe! 

Under en månad sänker jag temperaturen och förkortar dygnet successivt, sen får de gå en månad med väldigt korta dagar och praktiskttaget ingen värme. Sen så väcker jag dem lika långsamt som de fick gå ner i dvala. När dygnen blivit normallånga och temperaturen är i normalläge, påbörjar jag matningen igen först väldigt försiktigt för att sen stegra upp till normalläge. Så har det sett ut de senaste åren iaf, någon gång har den kalla perioden varat ett par veckor till.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild